DF springer fra flertal om bopælspligt

Et flertal bestående af alle partier i Folketinget uden om regeringen ønskede onsdag at lukke et hul i boligreguleringsloven. Torsdag har Dansk Folkeparti meddelt, at de alligevel ikke bakker op.

Hullet i boligreguleringsloven betyder, at kommunerne har svært ved at håndhæve en evt. bopælspligt for nye boliger. Dermed er der risiko for, at mange boliger står tomme. Københavns Kommune var i foråret fremme med tal, der viser det aktuelle problem i København er på ca. 2.500 tomme boliger.

Boligpolitisk ordfører for Enhedslisten Søren Egge Rasmussen udtaler:

•  Enhedslisten mener, at boliger skal bygges til at blive brugt. Vi skal have levende byer, og det bidrager de tomme boliger ikke til. Boligmanglen er mange steder stor, derfor er vi ærgerlige over, at Dansk Folkeparti ikke vil være med til at sætte en stopper for, at boliger står tomme og ubrugte. I København vil indførelse af bopælspligt kunne få stor betydning for de 45.000 boliger, der skal opføres inden 2027”.
  • DF har sammen med et flertal udenom regeringen været med til at stille beslutningsforslaget om at indføre krav om helårsbeboelse i nyopførte boliger. Derfor er det meget skuffende, at de ikke på udvalgsmøde i dag vil være med på en beretning, som kan gennemføre den bopælspligt, de siger, de går ind for”