Enhedslisten angriber Pape: Du lader både borgere og soldater i stikken

Information skriver i dag, at de soldater, der i øjeblikket varetager opgaver for politiet, arbejder på et grundlag, der er fuldstændigt uklart.

Rune Lund, Enhedslistens retsordfører, siger:

• Det er en helt igennem uholdbar situation, at vi har soldater gående i gaden, uden at det hviler på et helt klart lovgrundlag. For hvordan skal vi som borgere forhold os til soldaterne? Svaret på det spørgsmål blafrer i vinden.
  • Pape stikker hovedet i busken. Det er under al kritik, at han ikke vil udtale sig om, hvorfor lovgrundlaget ikke er på plads, inden soldaterne bliver sendt ud i vores gader. Justitsministeren lader den enkelte soldat og borger i stikken. Og så har han ikke engang anstændighed nok til at stille op og forklare den helt uholdbare situation.
  • Vi har længe kritiseret, hvor uklart grundlaget er for samarbejdet mellem politiet og militæret. Derfor har jeg tænkt mig at gå Søren Pape på klingen på onsdag i spørgetimen. Regeringen er nødt til at melde klart ud, hvordan de har tænkt sig at få styr på den helt uholdbare situation, at vi har soldater sat ind på gaden på et uklart lovgrundlag.