Enhedslisten: Stop lønfesten hos kommunale chefer

TV2 kunne tidligere på måneden fortælle, at kommunerne hvert år bruger flere hundrede millioner kroner på gyldne håndtryk og bonusordninger til de kommunale topchefer. Absurd, lyder det fra Enhedslistens Pelle Dragsted, der opfordrer til, at der indføres klare regler for chefernes lønninger.

Pelle Dragsted siger:

• Vi har i Enhedslisten i årevis forsøgt at råbe op om de alt for gavmilde lønforhold og bonus-ordninger for chef-laget i kommunerne. I en tid hvor der skæres ned på velfærden, og hvor de almindelige medarbejdere – sosu’er, gartnere, pædagoger og rengøringsassistenter – stort set ikke har kunnet få lønstigninger, så virker det helt urimeligt, når chef-laget forgyldes på den her måde.
  • Vi mener, at der i næste overenskomstperiode bør indføres et lønstop for cheferne, hvor deres løn sættes i bero på nuværende niveau. Herefter skal der indføres et princip, der sikrer at chefernes lønningerne ikke kan stige mere end gennemsnittet af de kommunalt ansatte. Så skal der også gennemføres et opgør med de absurde bonus- og fratrædelsesordninger. Og hvis kommunerne ikke vil, så er det noget, der bør tages op ved forhandlingerne med regeringen om kommunernes økonomi.