EL afviser øget krigsdeltagelse i Irak

Regeringen foreslår ifølge Ritzau at udvide Danmarks militære tilstedeværelse i Irak med yderligere soldater. Det er ifølge udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, den helt forkerte vej at gå.

• Forslaget fra regeringen om at udsende flere soldater er helt forkert. Vi har i de seneste måneder haft den ene skandale efter den anden om mulige krigsforbrydelser begået af irakiske enheder og tilknyttede militser. Disse anklager har desværre også været rejst mod dansktrænede irakiske styrker. Danmark bør ikke give militærstøtte til en regering, der gang på gang begår overgreb på civile.
  • Vi bør fra dansk side i stedet fokusere på at styrke den humanitære indsats i de krigshærgede områder i både Irak og Syrien. Lige nu befinder hundredtusinder af civile sig på flugt. Hvis regeringen mener det seriøst, når de taler om hjælp i nærområderne, så bør vi bidrage til at genopbygge Raqqa og andre befriede byer, så det bliver muligt for de civile at vende tilbage.
  • Det forlyder ifølge Ritzau, at den danske regerings beslutning om at øge den militære indsats i Irak kommer efter anmodning fra den amerikanske regering. Jeg vil opfordre til, at vi fra dansk side tillader os at tænke selv og ikke blindt følger præsidents Trumps regering, hver gang de beder os sende soldater.