Hverken kul på værker eller i ledningen

Regeringen hævder at sætte en milepæl ved at kræve stop for kul i den danske elforsyning i 2030. Det sker i forbindelse med, at Danmark på COP23-mødet har tilsluttet sig en koalition af lande, der vil udfase kul fra deres elforsyninger inden 2030.

Enhedslisten energiordfører Søren Egge Rasmussen mener, at regeringen pynter sig i lånte fjer og giver en gratis omgang, fordi kul er udfaset af de danske værker i 2030, uanset hvad regeringen beslutter.

• Hvis regeringen vil sætte klimamæssige milepæle, så er der masser at tage fat på, siger Søren Egge Rasmussen. Vi skal have en ambitiøs målsætning for CO2 og andel af vedvarende energi i 2030. Vi skal elektrificere varme- og transportområdet og vi skal have 100 % vedvarende energi i elforsyningen i 2030.
  • Hvis regeringen mener det alvorligt med udfasning af kulstrøm i dansk elforsyning, forudsætter det også, at vi ikke importerer tysk kul- og brunkulsstrøm, som vi gør i dag, siger Søren Egge Rasmussen.
  • Jeg har endvidere noteret mig, at Storbritannien har tilsluttet sig den nye koalition, som vil udfase kul i deres elforsyning inden 2030. Det stiller den planlagte danske investering på 11 mia. kr. i et nyt elkabel (Viking Link) til Storbritannien i skammekrogen, fordi den hovedsageligt skal sende tysk kulstrøm i transit via Danmark til Storbritannien. Hvis briterne vil udfase kulstrøm er det vanskelig at se, at investeringen kan betale sig. Jeg så langt hellere midlerne anvendt til at fremme den grønne omstilling af det danske energisystem.