EL: Ministeren må redegøre for stigende fattigdom i udsatte boligområder

50 procent stigning i fattigdom. Det er tallet for, hvor mange udsatte boligområder på regeringens såkaldte ”ghettoliste”, som falder for kriteriet om en lav gennemsnitlig indkomst (fra 4 til 6) i forhold til sidste års liste, som bygger på tal fra 2014-2015. Dette problem vil med al sandsynlighed vokse yderligere, siden regeringen har indført fattigdomsydelser som kontanthjælpsloft, integrationsydelse og 225-timers reglen. Enhedslisten vil dæmme op for den stigende fattigdom med tre konkrete forslag. Samtidig afkræver partiets boligordfører nu ministeren svar på, hvordan denne voldsomme stigning i fattigdom har kunnet finde sted, og hvad man vil gøre ved det fra politisk hold.

Enhedslistens boligordfører, Søren Egge Rasmussen, udtaler:

• Det er fuldstændig katastrofalt, at fattigdommen er steget så voldsomt i udsatte boligområder i en periode, hvor regeringen skærer voldsomt ned på ydelser til de mest udsatte. Regeringen løber fra sit ansvar, når den peger fingre af udsatte boligområder uden at løfte en finger for at afhjælpe problemerne med fattigdom og arbejdsløshed. Det hjælper ikke et område at blive stemplet ved at komme på en såkaldt ”ghettoliste”. I stedet burde man sikre flere målrettede boligsociale indsatser, så de der har behov for hjælp hjælpes.
  • Listen over udsatte boligområder bør afskaffes. Det er pinligt for boligministeren, at områder har stået på listen i flere år, uden at det er lykkedes ministeren at trække boligområderne op, selvom man påstår at gøre en særlig indsats for disse områder.  At stå på listen er medvirkende til at stigmatisere et boligområde og afholder lejere fra at flytte ind. For hvem har lyst til at flytte til et område, som boligministeren kalder en ghetto?
  • Det er afgørende, at vi tager udfordringerne i de udsatte boligområder seriøst. De rammes hårdt af regeringens fattigdomsydelser, integrationsudfordringer og stigende boligpriser i de større byer. Konkret vil jeg foreslå, at flere midler fra landsbyggefonden frigives, så der kan gennemføres flere renoveringer og igangsættes flere boligsociale helhedsplaner, så boligområderne kan forbedres.
  • I de store danske byer stiger boligpriserne enormt, og der mangler billige boliger. Det betyder, at mange med små indkomster og sociale problemer klumpes sammen i de boligforeninger, hvor huslejen er lavest. Kommunerne skal derfor også have mulighed for at anvise boliger i privat udlejningsbyggeri.

Enhedslistens boligordfører stiller nu følgende spørgsmål til boligministeren:

• Hvad vil ministeren gøre for at komme den stigende fattigdom til livs i de udsatte boligområder?
  • Hvilken økonomiske støtte, og hvilke særlige regler, medfører det for de boligområder, der er på listen over udsatte boligområder?
  • I hvilket omfang har de 25 områder på listen over udsatte boligområder fra 2016 modtaget infrastrukturmidler og hvor store beløb?
  • I hvilket omfang har de 25 områder på listen over udsatte boligområder fra 2016 benyttet sig af kombineret udlejning?

For at komme den stigende fattigdom til livs i de udsatte boligområder foreslår Enhedslisten konkret:

• At tilbagerulle regeringens fattigdomsydelser ved et rødt flertal efter næste valg
  • Flere midler fra landsbyggefonden frigives, så der kan gennemføres flere renoveringer og igangsættes flere boligsociale helhedsplaner.’
  • Kommunerne skal have mulighed for at anvise boliger i privat udlejningsbyggeri.