Fængslingstruet tyrkisk parlamentariker besøger Danmark

Hişyar Özsoy, fængslingstruet tyrkisk parlamentariker og stedfortrædende formand for partiet HDP besøger i weekenden København. Her skal han søndag være hovedtaler ved et fakkelmøde mod undertrykkelsen i Tyrkiet i anledning af FN’s internationale menneskerettighedsdag.

Søren Søndergaard, Enhedslistens EU-ordfører og medarrangør af mødet, siger:

• Demokratiet i Tyrkiet er under et voldsomt pres. Parlamentarikere, menneskerettighedsaktivister og journalister fængsles på stribe, mens medier tvangslukkes og trues til stilhed. Det er utrolig vigtigt, at vi i Europa presser på for, at undertrykkelsen stopper nu.
  • Jeg var i denne uge i Tyrkiet, hvor jeg blev nægtet adgang til at overvære retssagerne for to fængslede parlamentarikere fra partiet HDP. Det er symptomatisk, at regimet end ikke vil lade udenlandske observatører overvære retssager, hvor de anklagede risikerer domme på over 100 år i fængsel. Erdogans forfølgelse af progressive og demokratiske kræfter er fuldstændig uacceptabel.
  • Derfor har en række folkevalgte fra forskellige partier i Danmark etableret en platform for demokrati i Tyrkiet, som arrangerer det fakkelmøde mod undertrykkelsen i Tyrkiet, hvor bl.a. Hişyar Özsoy fra HDP skal tale.

Fakkelmødet mod undertrykkelsen i Tyrkiet finder sted på søndag den 10. december kl. 15.00-16.00 på Kultorvet (nær Nørreport Station i København). Arrangør er ”Platformen for demokrati i Tyrkiet” i samarbejde med Enhedslisten, SF, HDP-Danmark, Kurdisk Forum, SKFD, Kurdisk Kvindeforening, Fokus A, FeyKurd m.fl.