Pensionskasserne holder på pengene til de syge

”Førtidspensionsreformen i 2013 har fået pensionskasserne til at holde på pengene” viser en rundspørge, som DR Nyheder har lavet hos fem pensionskasser – 44 procent færre af selskabernes kunder fik tildelt varig invalidepension sidste år.

Det er helt urimeligt, og socialdemokraterne må tage ansvar for den reform, de selv har fået gennemført, da de sad i regering, mener Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører, Finn Sørensen:

• Det er helt urimeligt, at folk der har sparet op til en invalidepension selv skal betale det ressourceforløb, som kommunen tvinger dem ud i. Men det er konsekvensen af R-S-SF-regeringens reform af førtidspension-fleksjob
  • Det kan ikke nytte noget, at socialdemokraterne lader som om det kommer bag på dem. Det vidste de udmærket. Nu må de tage ansvar og stille krav i forligskredsen om, at det problem bliver løst, nu hvor reformen skal evalueres.
  • Men vi skal altså også have løst det helt grundlæggende problem. Afklaringen af den syges situation trækkes i langdrag i det uendelige, syge tvinges ud i ødelæggende ressourceforløb stik imod lægelige advarsler om, at de blot vil få det værre. Borgerne skal have noget retssikkerhed, så en arbejdsevne på f.eks. 7 timer og derunder giver ret til førtidspension, som en lang række fagforeninger har foreslået.