NATO-brigade i de baltiske lande er en farlig vej at gå

Alle partier undtaget Enhedslisten stemte i foråret for at sende danske soldater til Estland som en del af en NATO-brigade på 4.000 soldater, der skal beskytte de baltiske lande mod Rusland.

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) sender tirsdag 200 soldater afsted til Estland sammen med 41 militære køretøjer og 63 container med materiel fra det danske forsvar. Det er en farlig vej at gå og et forkert signal at sende, mener Enhedslisten. Det kan blive utrolig dyrt – både økonomisk, men det kan også få omkostninger i form af en konflikt mellem Rusland og NATO. Det er bekymrende, og en brigade vil skabe større usikkerhed og optrappe konflikter.

Enhedslistens forsvarsordfører Eva Flyvholm:

• Det er en farlig vej at sende danske soldater til Estland, fordi det bliver et våbenkapløb, der kan eskalere konflikten. Vi burde i stedet arbejde for gensidig og forpligtigende nedrustning i Østersøområdet.
  • Flere og flere militære øvelser på begge sider af den russiske grænse øger åbenlyst risikoen for, at det kan køre af sporet og komme til regulære sammenstød og krigshandlinger.
  • Jeg mener ikke, at det giver mere sikkerhed at bidrage til sådan en oprustning. Vi risikerer, at det kommer til en åben konflikt mellem Rusland og Nato. Og det har vi ingen interesse i.