Børneboom kræver øget optag på pædagogiske uddannelser

Kommunerne skal handle nu, hvis der skal sikres dagtilbud af høj kvalitet til alle børn i de kommende år. Det igangværende babyboom vil ifølge en ny rapport fra Bureau 2000 og FOA betyde, at der om bare fire år vil være behov for 20.000 flere pladser i dagtilbuddene til de 0-6 årige end i dag. Det kræver både fuld tryk på institutionsbyggeriet og en målrettet indsats for at sikre veluddannet personale til de mange ekstra børn i daginstitutionerne og den kommunale dagpleje. Enhedslistens børne- og undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, opfordrer regeringen til at øge kapaciteten på de pædagogiske uddannelser.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• Det er glædeligt, at vi i de kommende år kan se frem til en kraftig vækst i børnetallet, og jeg håber, kommunerne er klar til at løfte den store opgave, det er at sikre dagtilbud af høj kvalitet til alle børn. Vi har tidligere oplevet, at kraftige stigninger i børnetallet har sat den pædagogiske kvalitet under pres. Det må ikke ske igen.
  • Vi ved, hvor vigtigt det er for den pædagogiske kvalitet, at børnegrupperne ikke er for store. Kommunerne må derfor sætte fuld fart på institutionsbyggeriet. Ellers risikerer vi igen at opleve overbelagte institutioner. Der må samtidig udarbejdes gennemtænkte planer for udvidelse af den kommunale dagpleje, så vi ikke får en yderligere vækst i antallet af private børnepassere.
  • Det igangværende babyboom kalder på en hurtig indsats for at øge uddannelseskapaciteten på både pædagoguddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelsen. Kapaciteten på den pædagogiske assistentuddannelse blev for bare et par år siden sænket kraftigt, da trepartsaftalen om dimensionering af uddannelsen udløb. Nu ser vi konsekvenserne. Regeringen må hurtigst muligt tage initiativ til at øge optaget på uddannelsen, så kommunerne ansætter flere elever og tilbyder uddannelse til allerede ansatte.