— Skat og finans

Multinasserne fortsætter ufortrødent med at betale nul kroner i skat

De åbne skattelister for 2016 er netop blevet offentliggjort. De viser, at en række multinationale selskaber fortsat betaler nul kroner i skat.

Kæmpe virksomheder som Burger King, Q8, Phillips, Aldi, Arriva og Kellogg har ikke betalt selskabsskat i 2016, og de har heller ikke betalt i de forrige år, hvor de åbne skattelister har været tilgængelige, dvs. siden 2012.

Enhedslistens skatteordfører, Rune Lund, siger:

• Det er jo urimeligt, at selskaber, der har godt gang i deres danske forretninger, ikke betaler en bøjet femøre til fællesskabet. Det her samfund sørger for infrastruktur, uddannet personale og gode administrative forhold for virksomhederne, mens regningen bare bliver tørret af på os andre.
  • Vi skal skattefifleriet til livs. Vi skal simpelthen komme efter de her selskaber. Dels skal vi gøre det nemmere for de offentlige indkøbere at fravælge de selskaber, der ikke betaler skat i Danmark. Dernæst skal vi styrke kontrollen i SKAT endnu mere, så overskud for eksempel ikke flyttes ulovligt til skattely. Og så skal vi have en langt bedre sortliste for skattely end den, EU har lagt op til.