— Arbejdsmarked, Skat og finans

Ny skatteaftale: Pensionisterne snydes igen, og de arbejdsløse betaler

Asocial og urimelig – sådan beskriver Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted, den netop indgåede skatteaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Han retter en særlig hård kritik mod særligt Dansk Folkeparti for at have medvirket til en skatteaftale, der igen forbigår pensionisterne, og som tager penge fra velfærden.

– Jeg synes det er en skidt skatteaftale, der vender den tunge ende nedad. Jo højere indkomst jo større gevinst.- Det er et svigt fra Dansk Folkepartis side, at folkepensionisterne og førtidspensionisterne igen snydes for at få andel i den lavere skat. De er jo nogle af dem, der har de aller laveste indkomster i Danmark, og som i den grad fortjener at få lidt mere.

– Jeg forstår heller ikke, hvordan Dansk Folkeparti kan medvirke til, at man frem mod 2025 snupper 8 milliarder kroner fra det råderum, som skulle have været brugt til at sikre en ordentlig velfærd.

– Og så må vi ikke glemme, at en god del af pengene til den lavere skat kommer fra de nedskæringer i kontanthjælpen, som har betyder at tusinder af børn lige nu vokser op i fattigdom. Det er dybt usympatisk. Enhedslisten vil gerne sikre lavere skat til dem, der har de laveste indkomster. Det skal bare ikke betales af de arbejdsløse, men af højere skatter på de rigeste.

Pelle Dragsted kritiserer også de nye optjeningsprincipper på blandt andet dagpenge:

– Vi får flere fattige, og vi kommer til at have en voksende gruppe mennesker i Danmark, der ikke kan optjene ret til dagpenge. Det betyder, at mange vil være desperate for ikke at miste jobbet og derfor vil acceptere dårligere løn og arbejdsforhold. Det vil presse os alle sammen nedad. Det er skidt for integrationen, at vi skaber et A og B-hold på arbejdsmarkedet.