— Arbejdsmarked, Skat og finans

Skatteaftale angriber tryghed for lønmodtagerne

Enhedslisten raser over den blå skatteaftales skærpelse af kravene til at få dagpenge og andre forsørgelsesydelser. Det er et bevidst forsøg på at skabe en stor gruppe fattige, der kan bruges til at presse lønnen ned, siger partiet.

Enhedslistens beskæftigelsesordfører, Finn Sørensen, siger:

– Asocial, er et mildt ord for de skrappe optjeningskrav til udlændinges og udlandsdanskeres ret til dagpenge, kontanthjælp og andre sociale ydelser. Konsekvensen vil være, at vi får en voksende gruppe i det danske samfund, som ikke har ret til social sikring eller kun til meget lave ydelser. For at overleve vil de være tvunget til at tage de dårligste job til den laveste løn. Det er et angreb på lønmodtagernes tryghed ved arbejdsløshed og sygdom.

– Danske lønmodtagere har INGEN interesse i, at vi får en voksende gruppe uden social sikring og uden ret til velfærdsydelser. Det vil true sammenholdet på arbejdspladserne, og det vil kun være arbejdsgiverne, der har glæde af det. Hvis alle er bange for at blive fyret eller komme ud for en arbejdsulykke, så har solidariteten trange vilkår, og arbejdsgiverne kan skalte og valte, som de vil.

– Skatteaftalen viser endnu engang Dansk Folkepartis giftige rolle i dansk politik. Under dække af udlændingestramninger hjælper de regeringen med at grave fundamentet væk under den tryghed for lønmodtagerne, som det har taget generationer at bygge op. Det er også en trussel imod fagbevægelsen. Hvorfor tager Socialdemokratiet og Fagbevægelsen ikke også afstand fra den del af skatteaftalen? Er de enige, eller er de bare bange for at sige det højt?