— Uddannelse og forskning

EL til regeringen, DF og S: Brug dagens borgerforslag til at tænke jer om en ekstra gang

Danmarks første borgerforslag om at fjerne uddannelsesloftet er en god anledning til komme til fornuft for regeringen, DF, S og fjerne loftet. Det mener Enhedslistens uddannelsesordfører, Eva Flyvholm.

Eva Flyvholm udtaler:

• Det er historisk, at Danmarks første borgerforslag skal behandles. At danske studerende har indsamlet 50.000 underskrifter på blot to uger er utroligt imponerende. Jeg håber, at det vil være en anledning for de mange partier, der stemte uddannelsesloftet igennem, til at tænke sig om en ekstra gang – og droppe loftet én gang for alle.
  • Uddannelsesloftet bygger barrierer ind i vores uddannelsessystem, og det er dumt, når det, vi har brug for, er fleksibilitet. Arbejdsmarkedet er i konstant udvikling og forandring. Mennesker udvikler sig heldigvis hele livet igennem. Derfor har vi brug for et fleksibelt uddannelsessystem, ikke et, der låser unge mennesker i beslutninger, de traf som 20-årige.
  • Jeg er bekymret for, at flere unge nu vælger at droppe ud af deres uddannelser på grund af uddannelsesloftet, fordi de er bange for, at deres fremtid bliver låst fast. Det kan koste dyrt for den enkelte, men også for os som samfund. Det savner jeg, at partierne bag uddannelsesloftet forholder sig til.