— Uddannelse og forskning

Private koncerner må ikke undergrave efteruddannelser

Det er skandaløst, at den tyske koncern DEKRA kan score millioner af offentlige kroner på at udbyde af kurser til lastbil- og buschauffører i Danmark uden at levere varen. Mens landets AMU centre er presset helt i bund økonomisk, kan det tyske firma hente et tocifret millionbeløb i overskud. Det sker åbenlyst på bekostning af kvaliteten i uddannelsen, og kursister kan fortælle om et massivt fravær af lærere i undervisningen. Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, opfordrer undervisningsministeren til at gribe ind i sagen.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• Det er dybt beklageligt, at en privat uddannelsesudbyder som DEKRA kan trække millioner af kroner ud af de offentlige kasser uden at levere den fornødne kvalitet i undervisningen.
  • Når tidligere kursister og undervisere klager over, at der ofte slet ikke er lærere til stede i undervisningen, og vi samtidig kan konstatere, at DEKRA har haft en årlig fortjeneste på 20 millioner kroner, så tyder det meget klart på, at koncernen først og fremmest fokuserer på at skabe økonomisk gevinst. Det skal vi ikke bruge offentlige midler på.
  • Vi kan ikke være tjent med private udbydere, der undergraver vores efteruddannelsessystem. Jeg vil derfor opfordre undervisningsministeren gribe ind, og jeg har netop bedt hende om en nærmere redegørelse i sagen.