— EU, Forsvar og internationalt

Enhedslisten vil have Løkke til at rejse alvorlig bekymring om Catalonien, når han mødes med Spaniens præsident

Når Lars Løkke Rasmussen fredag mødes med Spaniens premierminister Mariano Rajoy i Madrid, skal han rejse en bekymring over den spanske stats fremfærd over for catalanske politikere og civilsamfundsaktivister. Det mener Enhedslistens udenrigsordfører Søren Søndergaard, der understreger at folketinget i 2015 vedtog en udtalelse der opfordrer til at spørgsmålet om Cataloniens selvstændighed skal afgøres ad fredelig vej.

Søren Søndergaard, Enhedslistens udenrigsordfører, siger:

• Løkke skal bruge denne lejlighed til at rejse en alvorlig bekymring over den spanske regerings fængsling af catalanske politikere, samt af spanske myndigheders hårdhændede fremfærd over for demonstranter og civilsamfundsaktivister i Catalonien. Spaniens demokrati er i øjeblikket i krise. Folkevalgte politikere flygter ud af landet for at undgå lange fængselsstraffe for deres rolle i en demokratisk selvstændighedsbevægelse. Det er en uhørt situation.
  • Hvor lidt hold der er i de spanske anklager, så vi ved at Tyskland ikke valgte at udlevere Carles Puigdemont, simpelthen fordi anklagerne mod ham ikke kan anerkendes under tysk ret.
  • Hvis vi ikke siger fra over for Spaniens ageren, sender vi et helt forkert signal til omverdenen om, at vold og undertrykkelse kan anerkendes som legitime midler til at kue politiske modstandere. Derfor forventer jeg, at statsministeren vil tage disse spørgsmål op, når han besøger Madrid. Vi skal huske på at folketinget i 2015 vedtog en udtalelse, som opfordrer til at spørgsmålet om Cataloniens selvstændighed skal afgøres ad fredelig vej.

Søren Søndergaard vil tage statsministerens besøg, og den spanske premierministers svar, op på næste møde i det Udenrigspolitiske Nævn, som afholdes torsdag d. 19. april.