— Klima og energi, Miljø og fødevarer, Om Enhedslisten

Enhedslisten sætter nyt grønt hold efter Maria Gjerding-exit

I en netop vedtaget omkonstituering har Enhedslistens folketingsgruppe sat det hold, som skal sikre, at Enhedslisten fortsat er helt med i front på de grønne dagsordner. Som noget nyt har partiet valgt at knytte de grønne dagsordner tættere sammen med økonomi- og erhvervspolitikken ved at gøre Pelle Dragsted til ny ordfører for grøn omstilling. Partiets nye folketingsmedlem, Øjvind Vilsholm, bliver ny miljø- og naturordfører, og Søren Egge Rasmussen overtager klima, landbrug og dyrevelfærd.

• Det er klart, at vi kommer til at savne Maria Reumert Gjerdings utrættelige arbejde for de grønne dagsordner. Men vi har en god og stærk folketingsgruppe, som nu mere kollektivt skal løfte hele den grønne dagsorden. Og så er vi heldige, at vi får en god suppleant i Øjvind Vilsholm, som har masser af erfaring med det grønne fra sine mange år i kommunalpolitik, siger gruppeformand, Jakob Sølvhøj og fortsætter:
  • Hvis vi for alvor skal i mål med den grønne omstilling, bliver vi tvunget til at integrere klimakampen bedre i alle vores øvrige politikområder. Derfor binder vi nu de dagsordner tæt sammen ved at gøre Pelle Dragsted til ny ordfører for grøn omstilling, siger gruppeformanden.

Det er forhandlingskonsulent i Danmarks Magisterforening og partiets byrådsmedlem i Furesø, Øjvind Vilsholm, som overtager Maria Gjerdings plads i Folketinget. Han overtager samtidig miljø- og naturordførerskaberne samt familie- og forbrugerordførerskabet. Han tiltræder formelt sit nye arbejde som folketingsmedlem torsdag den 12. april.

Partiets nuværende fødevare og energiordfører, Søren Egge Rasmussen, overtager ordførerskaberne klima, landbrug og dyrevelfærd.

Pelle Dragsted bliver ny ordfører for grøn omstilling, demokratiordfører og er fortsat økonomi- og erhvervsordfører for partiet.