— Arbejdsmarked, Om Enhedslisten

Årsmødeudtalelse om OK18

Enhedslistens årsmøde har netop vedtaget en udtalelse om de offentlige overenskomstforhandlinger 2018.

Udtalelse fra Enhedslistens årsmøde, maj 2018: Sammen vinder vi – bevægelse skaber resultater

Vi har sagt det fra starten og siger det gerne igen: Vi bakker 100 % op om velfærdens helte. Vi anerkender de offentligt ansattes altafgørende betydning for vores velfærd. Vi bakker op om kravene, om aktiviteterne og om opgøret med arbejdsgivernes nyliberale doktrin. Der er penge nok i samfundet og statskassen, så der er råd til bedre løn- og arbejdsvilkår

750.000 offentligt ansatte har skrevet et nyt kapitel i Danmarks historien. Sammen har vi sagt #nokernok til regeringen og KL. Fagbevægelsen har indgået en musketer-ed om en række rimelige krav: Lønstigninger som det private, en sikring af spisepausen og en arbejdstidsaftale til lærerne. Sammen har vi skabt en omfattende bevægelse, hvor offentligt ansatte med stor støtte i resten af befolkningen har stået #skuldervedskulder om #EnLøsningForAlle.

Vi har allerede vundet meget sammen: Sammenholdet på tværs af faggrupper og den lokale mobilisering er fundamentet til de næste mange kampe for velfærd og bedre vilkår for lønmodtagerne. Nu står fagbevægelsen ved målstregen. Den sidste modstand fra Løhde overvindes ved fælles kraft. Delaftalen på det regionale skabte en sprække i sammenholdet. Men lønmodtagerne genfandt sammenholdet, og har skaffet et kommunalt forlig, som omfatter alle faggrupper. Vi håber, at fagbevægelsen kommer i mål med et forlig, der er en løsning for alle.

Står arbejdsgiverne stejlt på statens område og lockouter store dele af Danmark, så kan velfærdens helte regne med Enhedslistens opbakning hele vejen. Griber Folketinget til et lovindgreb på arbejdsgivernes præmisser, så stiller vi os aktivt og solidarisk sammen med lønmodtagerne, og lover at det bliver hørt på Christiansborg.

Sammen har vi skabt ny styrke, som kan bruges i kampen for velfærden og ved kommende overenskomstforhandlinger. Der er tændt et håb om en bedre fremtid for de mange.