— Kultur og medier

EL til kulturministeren: Brug tænkepausen fornuftigt

Kulturministeren udskød med få timers varsel et længe planlagt forhandlingsmøde her til eftermiddag om det kommende medieforlig. Som begrundelse for den pludselige udskydelse hed det, at ”kulturministeren har behov for at overveje det videre forløb i medieforhandlingerne”

Enhedslistens ordfører, Søren Søndergaard, hilser udskydelsen af mødet velkomment og opfordrer kulturministeren til at bruge tænkepausen fornuftigt:

Søren Søndergaard siger:

– Kulturministens række af ultimative krav har bragt forhandlingerne tæt på sammenbrud. Derfor opfordrer jeg ministeren til at bruge tænkepausen fornuftigt, opgive de ultimative krav og vende tilbage til forhandlingsbordet med en realistisk plan for hvordan vi i de kommende år kan sikre dansk sproget og dans produceret public service-indhold på mindst det nuværende niveau.

– Enhedslistens holdning har været klar fra starten: Vi har ingen ultimative krav, men det endelige forhandlingsresultat må ikke føre til en nedskæring i dansk sproget og dansk produceret public service-indhold. Det er stadig vores mål, også selvom det har set noget svært ud på grund af ministerens ultimatummer og krav om voldsomme nedskæringer.

– I en tid med skærpet konkurrence fra multinationale mediegiganter, fra trolle-fabrikker og fra fake news-fabrikanter har Danmark ikke brug for mindre public service, men for mere. Jeg håber, at ministeren vil bruge tænkepausen til et mere realistisk og gennemarbejdet udspil end det, som vi hidtil er blevet præsenteret for.