— Kommuner og regioner

Enhedslisten stemmer nej til kommuneaftale: Et velfærdssvigt, der vil føre til forringelser

Enhedslisten stemmer i KL’s bestyrelse nej til den netop indgåede kommuneaftale. Der er ikke afsat penge nok til at dække de udgifter, som følger med flere ældre, selvom der aldrig har været så mange penge i det danske samfund. Et velfærdssvigt, siger Per Clausen, Enhedslistens medlem af KL’s bestyrelse.

Enhedslistens medlem af KL’s bestyrelse, Per Clausen, siger:

• Med økonomiaftalen mellem KL og regeringen får kommunerne reelt kun 1,2 milliarder mere til velfærd næste år i forhold til i år. Når vi ved der er brug for 1,4 milliarder kroner til bare at dække de ekstra udgifter til flere ældre, betyder det her forringelser i den kommunale velfærd. Det resultat kan vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke acceptere, og vi har derfor stemt nej til aftalen i KL’s bestyrelse.
  • Aldrig har der været så mange penge i det danske samfund. Alligevel kan regeringen og KL ikke finde penge til at dække de ekstra udgifter, som kommunerne får i de kommende år i forhold til at sikre en anstændig behandling af mennesker med handicap, skabe ordentlig arbejdsvilkår for medarbejderne og kvalitet i folkeskolen eller de nye udgifter til det nære sundhedsvæsen. Det er et velfærdssvigt fra regeringen og KL’s side.
  • Det er uforståeligt, at vi ser en sådan forringelse af velfærden, mens et stort flertal i Folketinget taler om, at de ønsker flere penge til velfærd. Vi ønskede handling frem for ord. Sådan blev det ikke, og det er dybt skuffende.