— EU

Enhedslisten danner fælles europæisk valgplatform frem mod EU-valget

På et pressemøde i Bruxelles danner Enhedslisten i dag fælles europæisk valgplatform frem mod EU-valget med nogle af de største venstrefløjspartier i Europa. Under titlen ”Now, The People!” vil partierne danne en fælles bevægelse og desuden fremlægge fælles konkrete løsninger på nogle af Europas mest presserende grænseoverskridende problemer frem mod valget.

Pernille Skipper, Enhedslistens politiske ordfører, udtaler:

• Vi har brug for en helt ny retning for Europa. Og vi har brug for et demokratisk, solidarisk og bæredygtigt samarbejde mellem landene. Det opnår vi kun med en stærk europæisk og EU-kritisk venstrefløjsbevægelse, som kan levere modsvar til både Merkels og Macrons nedskæringer og højrepopulisternes inhumane flygtningepolitik.
  • Sammen med de stærkeste kræfter på den europæiske venstrefløj præsenterer Enhedslisten et alternativ. Vi foreslår helt konkrete løsninger, der sætter almindelige mennesker i centrum, som bekæmper skattely og klimaforandringerne, og som hjælper mennesker på flugt fra krig og undertrykkelse. Og som ikke har enkelte nationer som vindere og tabere, men helt almindelige mennesker i både Danmark, Frankrig, Spanien og resten af Europa i fokus.
  • Når vi næste år skal stemme til EU-parlamentsvalget har man muligheden for at bakke op om en venstreorienteret europæisk bevægelse, der siger fra over for både EU-eliten og højrenationalismen ikke alene i Danmark, men også i Spanien, Frankrig, Sverige, Portugal, Finland og forhåbentlig en lang række andre lande. Det er helt essentielt.

Onsdag den 27. juni rejser Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper og partiets spidskandidat til EU-valget Nikolaj Villumsen til Bruxelles for at mødes med fremtrædende europæiske venstrefløjsledere og starte den nye EU-kritisk venstrefløjsbevægelse. Samarbejdet bliver lanceret på et pressemøde onsdag d. 27. juni 2018 kl. 14.00-15.00 i EU-parlamentet, lokale PHS 0A50.

Baggrund

Det vil de europæiske venstrefløjspartier:

• Partierne går til valg med en fælles EU-kritisk platform og vil frem mod valget fremlægge fælles konkrete udspil mod løsninger på seks centrale politikområder.
  • Partierne har allerede fremlagt et fælles udspil til bekæmpelse af skattely som bl.a. indeholdt forslag om at ændre EU’s udbudsregler, så virksomheder, der benytter sig af skattely, kan udelukkes fra offentlige udbud og forslag om en strammere defineret sortlistning af skattely, som også indeholder skattely inden for EU.
  • Partierne vil frem mod EU-parlamentsvalget i maj 2019 præsentere yderligere fælles udspil med løsninger på de store grænseoverskridende problemer, vi står overfor heriblandt klimaforandringer og social dumping. Derudover vil der blive præsenteret bud på, hvordan vi bedst sikrer en stærkere ligestilling mellem kønnene, et stop for militarisering af EU samt, hvordan vi kan give en hjælpende hånd til mennesker på flugt fra krig og forfølgelse.
  • Partierne ønsker at ændre retningen for Europa mod et demokratisk, solidarisk og bæredygtigt internationalt samarbejde. Dette vil kræve et brud med EU’s traktater, som med magt gennemtvinger en højreorienteret og markedsfundamentalistisk politik.

Enhedslisten opstiller for første gang nogensinde til EU-parlamentet og danner valgplatform med en europæisk venstrefløj, der er langt mere kritisk overfor EU’s traktatgrundlag end tidligere.

Partierne, som vil underskrive den fælles valgplatform er foruden Enhedslisten:

• La France Insoumise, som med Jean-Luc Mélenchon i spidsen opnåede 19,6% af stemmerne ved det franske præsidentvalg i 2017.
  • Podemos, der med den karismatisk Pablo Iglesias vandt 21,15% af stemmerne ved det spanske parlamentsvalg i 2016 på en valgplatform med flere mindre venstreorienterede partier.
  • Bloco de Esquerda, Portugals tredjestørste parti, som ved seneste parlamentsvalg i 2015 opnåede 10,19% af stemmerne
  • Vänsterpartiet, som netop nu står til en stor fremgang i stemmeandelen ved det kommende rigsdagsvalg i september 2018, fra 5,7% af stemmerne til valget i 2014 til 9,8% ved den seneste meningsmåling.
  • Vasemmistoliitto, den finske venstrealliance, med Li Andersson i spidsen opnåede ved seneste rigsdagsvalg 7,13% af stemmerne.

Du kan løse det fælles valggrundlag for “Now, The people” her.