— Klima og energi, Landbrug

Landbrugets klimaindsats skal op i højere gear

Efter den varmeste sommer i mands minde, har Socialdemokratiet i dag meldt ud, at landbruget også skal bidrage til klimaindsatsen, hvis S vinder valget. Enhedslisten ser positivt på udmeldingen, for der hersker ingen tvivl om, at en klimaindsats i landbruget er vigtig, men Søren Egge Rasmussen, klima- og landbrugsordfører i Enhedslisten mener ikke, at socialdemokraternes udmelding er ambitiøs nok. Det danske landbrug står for over en femtedel af den danske klimabelastning, og derfor er det utrolig vigtigt, at dansk landbrug hurtigt får gang i den grønne omstilling. Hos Enhedslisten mener vi, at der er brug for en massiv gentænkning af dansk landbrug – og ikke kun symptombehandling.

Søren Egge Rasmussen siger:

– Der er ikke nogen tvivl om, at vi så hurtigt som muligt skal mindske mængden af landbrugsjord i Danmark og i stedet give plads til mere natur. Vi skal have mere skov og mere vild natur med plads til dyreliv i vores land. Derfor er det ikke godt nok at ”bytte rundt” på landbrugsjord, som Socialdemokratiet foreslår.

– Langt størstedelen af landbrugets klimabelastning i Danmark kommer fra dyreproduktionen. Halvdelen af hele Danmarks areal bruges til husdyr og foderproduktion. I stedet for at fortsætte den masseproduktion, skal vi i stedet producere færre, men sundere og bedre dyr. Det vil give mere plads til natur og skov og drastisk reducere Danmarks klimabelastning.

– Det både Socialdemokratiet, Venstre og landbruget desværre glemmer er, at Danmarks udledning af drivhusgasser skal gå i nul et sted mellem 2040 og 2050. For at det skal kunne lade sig gøre, skal landbruget og vores natur rent faktisk optage flere drivhusgasser end de udleder. Det er der stadig ingen, som har været i stand til at vise, hvordan vi kan gøre, hvis ikke vi begynder at producere langt, langt færre dyr.