— Folkeskole, Velfærd

EL: Forkortelse af skoledagen er en sejr for børnene

Regeringens plan om at forkorte skoledagene lyder spændende, mener Enhedslistens uddannelsesordfører, Rosa Lund, der glæder sig til at se udspillet. Ifølge Rosa Lund har de lange skoledage været en af folkeskolereformens helt store fiaskoer. Derfor mener hun, at folkeskolen ikke kan komme af med de lange skoledage hurtigt nok.

– Selvom der ikke er lagt op til drastiske forkortelser af skoledagen, så er selv den mindste forkortelse af skoledagen er en sejr for børnene. For de lange skoledage har haft en lang række negative konsekvenser for elevernes skoledage. Blandt andet ved vi, at eleverne har svært ved at koncentrere sig og oplever stress som følge af skoledagens længde.

– Kortere skoledage er noget, som vi i Enhedslisten har kæmpet for, siden de lange dage blev indført med folkeskolereformen, og derfor er vi selvfølgelig glade for, at regeringen nu også har indset, at de lange skoledage er en dårlig ide. Det er selvfølgelig altafgørende for os, at man laver den konkrete model, så ressourcerne bliver i skolerne og SFO’erne, så vi ikke lægger yderligere pres på et skolesystem, hvor der i forvejen mangler lærere og pædagogisk personale. Dette må for alt i verden ikke ende som en forklædt spareøvelse.

For yderligere, Rosa Lund: 61 62 51 8