— Landbrug, Miljø og fødevarer

Pernille Skipper: Forbyd pesticider omkring drikkevandsboringer

Der er på blot ét år er sket en femdobling af de tilfælde, hvor der er blevet sendt vand ud til forbrugerne med rester af sprøjtegifte over grænseværdien. Det fremgår af et svar fra miljøministeren til Folketingets miljøudvalg. Enhedslisten vil forbyde sprøjtegifte omkring drikkevandsboringer og opfordrer på det kraftigste Socialdemokratiet, Radikale og SF til at opsige den pesticidaftale, de har indgået med højrefløjen.

Politisk ordfører Pernille Skipper udtaler:

– Det kan simpelthen ikke passe, at hensynet til nogle få tusinde menneskers indtjening i landbruget og kemiindustrien vejer tungere end millioner af menneskers adgang til rent og ufarligt drikkevand. Jeg er så forarget over, at regeringen stadig ikke tør gribe til forbud.

– Det hænger ikke sammen, at socialdemokraterne kan blive ved med at agere forargede uden at ville forlade den aftale, der forhindrer et forbud mod pesticider omkring drikkevandsboringer. Regeringen har ikke været villige til at indføre et forbud, som Enhedslisten og flere andre partier efterlyser. Så må Socialdemokratiet, Radikale og SF se at få opsagt den pesticidaftale, de har indgået med højrefløjen. Ellers vil et forbud også kunne forhindres, selv hvis vi har fået et nyt flertal efter valget.

– Det her sprøjtegift-mareridt må stoppes nu. Vi ved, at rester af sprøjtegifte kan forårsage kræft, diabetes, ødelægge sædkvaliteten og hos fostre og små børn kan de påvirke hjernens udvikling. Alligevel ser vi skandale på skandale med nye fund af sprøjtegifte i vores drikkevand – og nu en femdobling af antal gange, hvor der er sendt drikkevand ud i hanerne til borgerne med rester af sprøjtegifte. Det er rent ud sagt uhyggeligt.