— Grøn omstilling, Klima og energi

Statsministerens udmelding om udfasning af fossile biler er et slag i luften

Statsminister Lars Løkke Rasmussen ønsker en udfasning af benzin- og dieselbiler, men vil ikke sætte et konkret år på og mener, at det skal afhænge af teknologien og bilproducenterne. Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested mener, det er positivt, at de borgerlige endelig har fået øjnene op for, at der skal ske noget alvorligt i forhold til en udfasning af fossile biler. Det er dog ærgerligt, at udmeldingerne ikke er mere konkrete og mere ambitiøse.

Ifølge Statsministeren skal der sættes en ambitiøs deadline, han vil dog ikke komme den nærmere. De Konservative ønsker et stop af salg af fossile biler i 2030. Enhedslisten fremsatte for halvandet år siden et beslutningsforslag om en analyse af et stop af salg af fossile biler i 2025/2030. Dette blev dog hældt af brættet af både Venstre og De konservative, se nedenstående citater.

Henning Hyllested, transportordfører, Enhedslisten, siger:

– Lars Løkke mener, det er et slag i luften at komme med en konkret dato for en udfasning. I mine øjne er det en endnu større slag i luften blot at komme med en så lidt konkret udmelding, som Lars Løkke nu gør. Der er for meget snak og alt for lidt handling.

– Klimaet skriger på, at vi gør noget alvorligt for, at vi dropper benzin- og dieselbilerne. De konservative mener, det skal være i 2030. Det er positivt, at De konservative har rykket sig siden Enhedslisten sammen med en række andre partier tilbage i 2017 foreslog netop dette år. Jeg mener dog personligt, at vi nok skal se på et stop af fossilbiler allerede i 2025 måske endnu tidligere for dieselbiler.

– Et oplagt skridt er at få sat ekstra skub i salget af elbiler, og det kan gøres ved at sikre en afgiftsfritagelse for alle nulemissionsbiler – elbiler og brintbiler – i en årrække frem.

– El- og brintbiler er fremtiden og på sigt skal vi se på, hvordan vi kan få økonomien til at hænge sammen uden statslige indtægter fra afgifter på benzin og diesel. Her kan roadpricing komme ind som et brugbart redskab, og samtidig kan vi sikre mindre trængsel i byerne.

Enhedslisten var blandt andre partier stillere af et beslutningsforslaget om en analyse af udfasning af fossilt drevne personbiler; læs det her

Uddrag af kommentarer i forbindelse med tidligere forslag om udfasning af fossile biler:

Ole Birk Olesen (Transportminister (LA))
Jeg er enig i, at vores bilpark i Danmark vil blive udskiftet i løbet af et antal år med biler, der kører på vedvarende energi, der er opsamlet f.eks. via vindmøller eller solceller eller lignende. Det vil ske, når den teknologiske udvikling er klar til det. Jeg tror ikke, at vi kan forcere den udvikling, så vi allerede kan gøre det i f.eks. 2025, og det er også tvivlsomt, om det kan ske i 2030. Det, beslutningsforslaget beder mig om, er at analysere, hvad der vil ske, hvis man gør noget, som jeg ikke mener er realistisk, og jeg har svært ved at argumentere for over for mig selv på vegne af skatteborgerne, at de skal bruge penge på at analysere, hvad der vil ske, hvis man gør noget, som ikke er realistisk i 2025 og formentlig heller ikke 2030.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Vi skal absolut fra dansk side løfte den grønne fane, vi skal opfylde EU’s 2030-målsætninger for fortrængning af CO2, men vi skal ikke løfte den grønne fane så højt, at benene ikke længere kan nå jorden, og forcere udviklingen med overambitiøse målsætninger, som koster borgerne og erhvervslivet dyrt her i landet.

…..Det koster dyrt for de danske virksomheder, hvis vi forcerer en grøn udvikling. Og det er her, vandene skiller. Derfor er vi nødt til at satse på realisme, et passende tempo i hele den her omstilling. Der er vi nødt til at vente på den strategi, regeringen fremlægger, og derfor vil Venstre ikke være med til at bruge penge på en analyse på nuværende tidspunkt, som det her konkrete forslag går på. Så lad os nu holde den grønne fane højt, men ikke højere, end at benene kan nå jorden.

….Vi har iværksat en række, endda vellykkede forsøg, og alt det der skal vi nu have samlet sammen i en national strategi for det her i stedet for at iværksætte en ensidig analyse, der går på, hvad der sker, hvis vi holder op med at sælge biler – nye biler, kan jeg forstå – der kører på benzin og diesel, i 2025? Det er spild af tid og penge. Lad os nu vente på regeringens nationale strategi.

Villum Christensen (LA)
Man bør som regering også føre en teknologineutral politik på området frem for at tvinge en bestemt teknologi ud af markedet. Vi aner simpelt hen ikke, hvordan teknologien ser ud om 10 år. Den teknologi, der er på markedet nu, er stadig meget ny og ikke gennemtestet, hvorfor den er meget dyr, som vi har været inde på. Ved at sætte mål for en hel udfasning af benzin- og dieselbiler risikerer man at tage forbrugerne som gidsler ved at tvinge dem over i biler, som måske slet ikke opfylder deres behov og stadig er væsentlig dyrere end benzin- og dieselbiler.

Der er dog også en helt grundlæggende diskussion om, hvor meget staten skal blande sig i den almindelige danskers hverdag. Det skal simpelt hen ikke være velbetalte medlemmer af den danske kulturelite i København, som skal diktere, hvilken bil en tømrerlærling i Hvide Sande skal køre i. Sådan kunne man i hvert fald udtrykke det. Det kan godt være, at forslagsstillerne fra Enhedslisten, Radikale, SF og Alternativet har råd til at køre i en Tesla, men jeg skal hilse og sige, at det ikke er virkeligheden for langt, langt de fleste danskere.

Rasmus Jarlov (KF)
Det er selvfølgelig rigtigt, at jeg formulerede mig forkert før. For der står klart i forslaget, at det handler om, hvornår der ikke skal sælges flere fossilt drevne biler, og ikke om, hvornår der ikke skal være nogen tilbage. Men jeg mener så det samme, som jeg sagde før, altså at vi ikke mener, det er realistisk, at man fra 2025 eller 2030 ikke længere sælger fossilt drevne personbiler i Danmark.