— Forsvar og internationalt

EL: Dansk udviklingsbistand går til store virksomheder og oliekræftværker fremfor til fattigdomsbekæmpelse

Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) bruger danske udviklingsmidler, der burde gå til verdens fattigste, på klimabelastende investeringer i olie- og svineindustrien, samt på store virksomheder som Mærsk og Danone. Det viser en ny undersøgelse fra organisationen Afrika Kontakt. Christian Juhl, Enhedslistens udviklingsordfører, er dybt chokeret og mener, at dette misbrug af udviklingsmidler straks skal stoppes.

– Det er helt grotesk, når Afrika Kontakt i dag kan afsløre, at Investeringsfonden for Udviklingslande giver dansk udviklingsbistand til store virksomheder og klimabelastende projekter i olie- og svineindustrien. Det bidrager jo på ingen måde til en bæredygtig udvikling globalt.

– Udviklingsminister Ulla Tørnæs bør straks gå ind i sagen og sætte en stopper for, at IFU bruger udviklingsmidler til klimabelastende investeringer i oliekraftværker og svinefabrikker. IFU må have fået sit eget formål, om at bidrage til bæredygtig udvikling, godt og grundig galt i halsen.

– Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at penge øremærket til verdens fattigste gives til en investeringsfond, der støtter en kæmpe transnational virksomhed som Danone med at sælge is i Vestafrika. En is lavet af billig importeret mælkepulver fra EU, der underminere den lokale mælkeproduktion.

Læs Afrika Kontakts undersøgelse Big business på bistand her

Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) er en selvejende statslig fond, der tilbyder rådgivning og risikovillig kapital til virksomheder, som ønsker at gøre forretning i udviklingslande og vækstmarkeder. IFU har egne investeringer og administrerer endvidere en række fonde, herunder Landbrugsfonden, Verdensmålsfonden og Klimainvesteringsfonden. IFU har siden 2015 modtaget 900 millioner kroner fra den danske udviklingsbistand.