— Erhverv

EL før Radius-samråd: Vil Kristian Jensen forhindre ny DONG-skandale?

Energiselskabet Ørsted (tidligere DONG) har sat sit elnet i Nordsjælland og Hovedstadsområdet til salg. Elnettet drives af selskabet Radius, som nu kan ende i hænderne på private spekulanter fra eksempelvis Rusland, Kina eller Saudi-Arabien eller udenlandske kapitalfonde, der vil tjene hurtige penge.

Enhedslisten frygter, at det vil skade vores forsyningssikkerhed og koste selskabets én million kunder dyrt, hvis elnettet sælges til private investorer. Derfor har partiet indkaldt finansminister Kristian Jensen i samråd i dag.

Enhedslistens erhvervsordfører, Pelle Dragsted, udtaler:

– Vi står over for en skandale i forlængelse DONG-sagen. Allerede dengang advarede vi i Enhedslisten om, at privatiseringen af det statslige energiselskab kunne få som konsekvens, at vital national infrastruktur endte på private hænder. Og nu ser vi så, at en million elkunder kan ende i hænderne på grådige kapitalfonde eller selskaber fra måske Rusland eller Kina. Jeg håber på, at finansministeren på samrådet vil love at sikre, at det ikke kommer til at ske.

– Det er en skandale, at man overhovedet begyndte at sælge ud af vores energiforsyning, og fadæsen ser desværre ud til at fortsætte. Elnettet er en helt central del af vores infrastruktur. Noget, som vi er dybt afhængige af og bruger hver eneste dag. Det vil man så gøre til et objekt under markedsvilkår. Det er ikke til fordel for danskerne.

– I Enhedslisten så vi helst, at elnettet bliver ved med at være på offentlige hænder. Hvis Radius skal sælges, bør det derfor overtages af det statslige selskab energinet.dk, som også ejer gasdistributionsnettet. Alternativt at elnettet overtages af et forbrugerejet selskab, hvis hovedformål ikke er profit, men at sikre billig og god service til kunderne.

– Når det kommer til noget så afgørende som vores alle sammens energiforsyning, som oven i købet er et monopol, kan vi ikke overlade det til private spekulanter, der er sat i verden for at tjene så mange penge som muligt. Vi skal sikre, at elnettet drives med henblik på at skaffe forbrugerne stabil og billig elforsyning – ikke at sikre overskud til aktionærer.

Læs Pelle Dragsteds samrådsspørgsmål her