— Arbejdsmarked, Skat og finans, Velfærd

Direktør i ATP må gå

Enhedslistens melding er klar: Chr. Hyldahl bør gå som direktør for ATP. Det skal beskæftigelsesministeren forholde sig til i et samråd d. 5. december.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

– I 2017 mente jeg, det var en klar fejl at ansætte Chr. Hyldahl som direktør for ATP. Det skyldtes, at han som chef for Nordea Market var ansvarlig for et forsøg på uretmæssigt at få udbetalt en kvart milliard i udbytteskat fra Schweitz. Jeg gav dengang udtryk for, at vi ikke skal have en skattefusker til at administrere lønmodtagernes penge. Det er jeg kun blevet bekræftet i, med de seneste oplysninger om Nordea Markets aktiviteter under Chr. Hyldahls ledelse.

– I 2017 ville hverken ATP´s bestyrelse eller ministeren lytte til mig. Det håber jeg, de vil gøre nu, hvor det er kommet frem, at omfanget af Nordeas forsøg på skattesnyd var meget større end vi vidste på det tidspunkt, og at Chr. Hyldahl oven i købet ikke selv har styr på sin egen rolle i den sag.

– Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen mener, at ATP´s bestyrelse må forholde sig til Chr. Hyldahls person. Det er klart, det er dem, der ansat ham. Men som øverste politiske ansvarlige for ATP´s gøren og laden, skal en beskæftigelsesminister selvfølgelig have en mening om det, især i disse tider, hvor skeletterne vælter ud af skabet i finanssektoren. Det får han lejlighed til at forholde sig til, på et samråd 5. december.

Samrådet 5. december er indkaldt af Finn Sørensen for at få ministeren til at forholde sig til ATP´s samarbejde med Macquarie. Finn Sørensen vil til det pågældende samråd stille yderligere samrådsspørgsmål om Chr. Hyldahls rolle som ATP-direktør, og herunder bede ministeren indhente en redegørelse fra ATP om dette spørgsmål, og en redegørelse fra Finanstilsynet, om de mener, at Chr. Hyldahl er ”fit and proper”.