— Arbejdsmarked, Handicap og ældre, Velfærd

Pensionsforslag fra S er ikke en reel løsning for de nedslidte

Socialdemokratiet har i dag præsenteret sit forslag til en ny ret til tidlig folkepension. Enhedslisten hilser det velkommen, at Socialdemokratiet endelig åbner op og indser problemerne med den stigende pensionsalder, men mener ikke, at problemerne er løst med forslaget fra Socialdemokratiet. Pensionsalderen vil stadig være alt for høj for dem med de hårdeste job, lyder det fra Pernille Skipper.

Pernille Skipper, Enhedslistens politiske ordfører, siger:

– Det er godt, at Socialdemokratiet nu endelig indser, at der er store problemer med nedslidning og en konstant stigende pensionsalder. Alt for mange kan ikke holde til, at pensionsalderen tordner i vejret. Slagteriarbejderen, SOSU’en og håndværkeren kan simpelthen ikke holde til jobbet helt frem til, de kan gå på pension. Enhedslisten indgår meget gerne i forhandlinger om, hvordan vi løser det problem.

– Jeg tror, at der er en hel del, der bliver skuffede, når de finder ud af, hvad der gemmer sig bag overskrifterne. Det blev jeg i hvert fald. Som jeg forstår Socialdemokratiets model, så er der jo ikke tale om reelt at sikre de mest nedslidte. En 18-årig murerlærling kan i dag se frem til at gå på pension som 75-årig. Med Socialdemokratiets model kan lærlingen så måske gå fra som 72-årig. Det er altså stadig over 50 år på arbejdsmarkedet, så problemet er simpelthen ikke løst.

– Den store forhindring for at løse de problemer, som Socialdemokratiet selv peger på, er velfærdsforliget, som gradvist lader pensionsalderen stige. Vi ender jo med verdens højeste pensionsalder, og det rokker Socialdemokratiets forslag ikke ved. Socialdemokratiet bør opsige forliget, hvis vi sammen skal kunne levere en reel løsning til de mange mennesker, der knokler og som også fortjener muligheden for et godt seniorliv.

Fakta:
Enhedslisten har fremlagt en model, hvor et godt seniorliv skal være en rettighed, man har efter 40 år på arbejdsmarkedet. Ordningen skal baseres på objektive krav, så lønmodtagerne har tryghed i fremtiden. Det skal fungere fleksibelt, så det passer til den enkeltes ønsker om f.eks. gradvis tilbagetrækning:

Seniortid: tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet på en ydelse svarende til dagpenge indtil folkepensionsalderen begyndes. Kravet er mindst 40 år på arbejdsmarkedet og mindst 35 års medlemskab af A-kasse.

Seniorløn: fleksibel tilbagetrækning, hvor nedsat arbejdstid til f. eks. 30 eller 20 timer kompenseres med dagpengesatsen, suppleret af overenskomstmæssige aftaler. Kravet er 35 år på arbejdsmarkedet og 30 års medlemskab af A-kassen.

Læs vores forslag her