— Børn og unge, Folkeskole

Endelig en kortere skoledag til de yngste

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, er glad for, at de yngste klassetrin nu endelig bliver fri for de ekstremt lange skoledage. Men når vi ser på, hvor pressede og stressede de ældre elever er, er det virkelig en skam, at de fortsat skal udsættes for de lange skoledage, mener Jakob Sølvhøj, der samtidig beklager, at der med aftalen ikke sikres mere forberedelsestid til lærerne eller tilstrækkelig økonomi til fritidsordningerne.

Jakob Sølvhøj siger:

– Kortere skoledag for de yngste klassetrin kan jeg kun hilse velkommen. I Enhedslisten har vi kæmpet mod de lange skoledage fra folkeskolereformen blev indført. Desværre mangler vi de ældste klasser. Når vi ser på, hvor stressede og pressede eleverne er, er det uforståeligt, at de ikke også slipper for de ekstremt lange skoledage.

– Desværre er der ikke i dagens aftale afsat penge til at rette op på den forringelse af lærernes arbejdstid, der var hovedkilden til finansiering af folkeskolereformen. Forringelsen af lærernes forberedelsestid er gået hårdt ud over undervisningens kvalitet og lærernes arbejdsvilkår, og det retter aftalen her ikke op på.

– Dagens aftale tilfører heller ikke den nødvendige økonomi til fritidsordninger og klubber. Der tilføres ganske vist små 200 millioner til området, men de skal jo holdes op imod, at området blev skåret med 1,2 milliarder i forbindelse med folkeskolereformen.