— Demokrati

Efter bøde til Venstre: Enhedslisten vil have strammet reglerne for partistøtte

Politiken fortæller i dag, at Venstre er blevet idømt bøder for at skjule økonomiske donationer til partiet fra offentligheden. Enhedslistens demokrati-ordfører Pelle Dragsted kalder Venstres hemmeligholdelse af de politiske pengestrømme foruroligende, og foreslår stramninger af reglerne for privat partistøtte, der skal styrke tilsynet og sikre, at befolkningen får fuld indsigt i, hvem der sponsorerer partiernes valgkampe.

Pelle Dragsted, Enhedslistens demokrati-ordfører, siger:

• Det er foruroligende, at regeringspartiet Venstre har skjult en række donationer til partiets topfolk fra fx Saxobank-direktøren og en række andre stordonorer.  Hvis vælgerne skal kunne sætte deres kryds på et oplyst grundlag, så skal de kunne se hvilke økonomiske interesser der står bag de enkelte partier.
  • Jeg er stærkt bekymret for, at sagen fra Midtjylland blot er toppen af isbjerget. For det er jo lidt af en tilfældighed, at det overhovedet bliver opdaget. De nytter ikke noget, at det kun er når kritiske journalister graver, at de her ting kommer frem. Derfor vil vi nu prøve at samle et flertal i folketinget for en egentlig kontrolmyndighed, der holder øje med parti-støtten, som vi kender det fra for eksempel Norge og Sverige.
  • Samtidig bør vi stramme reglerne for partistøtte, så det ikke længere er muligt at hemmeligholde sine donorer ved at kanalisere pengene gennem de såkaldte erhvervsklubber. Det er en omgåelse af reglerne om offentlighed hvis fx en kvotekonge kan skjule sin støtte til Venstre ved at gemme sig bag en erhvervsklub.