— Skat og finans

EL: Nye milliarder til skatteforvaltningen kan rejses ved at ansætte flere kontrolmedarbejdere

Enhedslisten tager meget positivt imod, at Karsten Lauritzen ønsker at tilføre skatteforvaltningen yderligere 13 mia. kr. frem mod 2025. Men Enhedslisten er utilfreds med, at de midler, som Karsten Lauritzen foreslår tilført, som udgangspunkt kun vil annullere allerede planlagte besparelser. Enhedslisten ønsker bl.a., at der skal ansættes mindst 1.000 ekstra årsværk i skattekontrollen.

Rune Lund, skatteordfører for Enhedslisten, siger:

• Det er rigtig fint, at Karsten Lauritzen ønsker at tilføre flere ressourcer for at undgå nedskæringer i skatteforvaltningen. Men der er brug for mere. Vi skal bl.a. ansætte mindst 1.000 ekstra årsværk i skattekontrollen, fordi vi som samfund hvert år går glip af milliarder af kroner. Vi har ganske enkelt ikke råd til at lade være med at tilføre endnu flere midler end dem, som Karsten Lauritzen foreslår.
  • Kontrolmedarbejderne i skatteforvaltningen tjener deres egen løn ind mange gange. Det er muligt fuldt ud at finansiere de nødvendige midler til skatteforvaltningen ved simpelthen at ansætte flere folk. Jo længere vi venter med at ansætte folk, jo flere milliarder vil fællesskabet gå glip af.
  • Vi får ikke en genrejsning af skatteforvaltningen, før ambitionerne rækker længere end som udgangspunkt bare at annullere allerede planlagte besparelser.