— Børn og unge, Uddannelse og forskning

EL: Opsig gymnasieforliget S, SF og RV

Det er desværre helt forudsigeligt, at flere tusinde unge nu afskæres fra at komme på gymnasiet. En netop offentliggjort undersøgelse fra Danske Gymnasier viser, at næsten 2.000 af ansøgerne til gymnasiet ikke opfylder adgangskravene. Antallet vil blive langt større, når søgetallene fra de alle de gymnasiale uddannelsessteder er gjort op, og dertil kommer de mange, der på forhånd har opgivet at søge på grund af de nye høje karakterkrav. Det er helt meningsløst, at et meget stort antal unge nu får slukket drømmen om at komme i gang med en gymnasieuddannelse, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, der opfordrer Socialdemokraterne, SF og de Radikale til at opsige aftalen.

Undervisningsordfører Jakob Sølvhøj siger:

– Det er desværre helt forudsigeligt, at flere tusinde unge nu afskæres fra at tage en gymnasieuddannelse. Det stod lysende klart, da partierne bag gymnasiereformen indførte et karakterkrav på 5 til gymnasiet, og undervisningsministeriet har for længst fremlagt statistikker, der viste, hvor mange der kunne forventes at blive ramt af karakterkravet.

– Vi ved, at de nye optagekrav har en kolossal social slagside. Det er først og fremmest unge, der kommer fra hjem, hvor forældrene har kort eller ingen uddannelse, der nu bliver udelukket fra gymnasierne. Det er klart dokumenteret af en ny stor undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

– Jeg håber, at Socialdemokraterne, SF og de Radikale virkelig har røde ører over at stå bag udelukkelsen af så mange unge fra gymnasiet. Erkend, at det var en kæmpe fejl at lave gymnasieforlig med regeringen og DF. Jeg vil kraftigt opfordre de tre partier til at opsige forliget inden et valg, så vi sammen kan ændre adgangskravene og rette op på de problemer gymnasiereformen i øvrigt har påført landets gymnasier.