— Demokrati, Retspolitik

Enhedslistepolitikere politianmelder Britt Bager og Marcus Knuth for ulovlig partistøtte

I dagens Politiken udtaler to juraprofessorer, at den meget omtalte partistøtte, som Venstres Britt Bager og Marcus Knuth har modtaget ved seneste valgkamp, er direkte ulovlig. Det får nu Enhedslistens Nikolaj Villumsen og Eva Flyvholm til at politianmelde de to venstreprofiler. Vi har brug for, at politiet tager affære, så vi kan få klarhed, lyder det fra Enhedslisteprofilerne.

Folketingsmedlem Eva Flyvholm siger:

– Som politikere og som vælgere kan vi ikke være tjent med, at politikere og partier skjuler partistøtte for offentligheden. Det er simpelthen gift for demokratiet. I dag kan vi læse, at to juraprofessorer har gransket loven om partistøtte, og deres konklusion er, at Marcus Knuth og Britt Bager direkte har brudt loven, ved at mørkelægge de beløb, de har modtaget. Derfor har jeg anmeldt Marcus Knuth til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for brud på loven. Vi har brug for, at få en domstol til at se på det.

Folketingsmedlem Nikolaj Villumsen siger:

– I Enhedslisten ønsker vi, at der kommer åbenhed om de politiske pengestrømme. Alt for mange gange har vi set partier som Venstre, der gennem lyssky finter og fiduser omgår loven om partistøtte. Statsministeren siger at Venstre overholder loven. Nu har vi to juraprofessorers ord for, at det Britt Bager og Marcus Knuth har foretaget sig, er ulovligt. Så kan jeg ikke bare lade stå til, og derfor har jeg netop indgivet en anmeldelse til Østjyllands Politi af Britt Bager. Vi har simpelthen brug for at politiet tager sagen op, så myndighederne kan slå fast, om Venstre har brudt loven.

Sagen kort
Det er blevet afsløret, Britt Bager ved seneste valg modtog 100.000 kroner i partistøtte fra én stordoner. Partistøtten blev kanaliseret gennem fem forskellige virksomheder med den samme ejer. Marcus Knuth har modtaget 40.000 kroner i partistøtte fra rigmanden Fritz Schur. Partistøtten blev givet gennem to forskellige virksomheder.

Det er kun når der doneres pengebeløb over 20.900 kroner i partistøtte, at der er krav om at donorens navn kommer til offentlighedens kendskab.

Indtil nu har den finte som de to Venstre-profiler har benyttet sig af været omtalt som en omgåelse af loven.

Både Statsminister Lars Løkke Rasmussen og Indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille har afvist at kritisere den partistøttefinte, som Britt Bager og Marcus Knuth har benyttet, med henvisning til at loven er overholdt.

Nikolaj Villumsen er ligesom Britt Bager (V) valgt til Folketinget i Østjyllands Storkreds. Eva Flyvholm er ligesom Marcus Knuth (V) valgt til Folketinget i Sjællands Storkreds.