— EU, Skat og finans

EL: Socialdemokraternes tålmodighed med skattely er ubegribelig

Enhedslistens spidskandidat til EU-parlamentsvalget, Nikolaj Villumsen, undrer sig efter socialdemokraternes pressemøde i dag over partiet tålmodighed i kampen mod skattely. Det sker, fordi Socialdemokratiet afviser at ændre de danske udbudsregler sådan, at kommuner, stat og regioner ville kunne forhindre, at skattekroner havner hos skattelyvirksomheder, men i stedet vil afvente en løsning i EU.

Nikolaj Villumsen udtaler:

– Jeg er dybt forundret over socialdemokraternes tålmodighed, når det kommer til bekæmpelse af skattely. Det vil være fantastisk, hvis EU’s udbudsdirektiv blev ændret, så vi kunne sætte effektivt ind mod virksomheder i skattely. Det krav samlede Enhedslisten fornyeligt et folketingsflertal bag. Men vi ved desværre alle sammen godt, at det kan tage år, før en sådan ændring muligvis vil kunne komme igennem i EU. Jeg mener, der er brug for handling nu.

– Vi kunne i morgen vedtage at ændre den danske udbudslov, så det blev muligt at udelukke virksomheder fra skattely, når det offentlige køber legetøj til vores børnehaver, medicin til vores sygehuse og meget andet. Det foreslog Enhedslisten med et beslutningsforslag i Folketinget for blot to måneder siden bl.a. på baggrund af at en række borgmestre bad folketinget ændre reglerne. Desværre blev forslaget blokeret af Socialdemokratiet, som stemte imod. Havde partiet stemt for, havde der været et flertal for forslaget.

– Hvert år ender milliarder af kroner i skattely, som kunne være kommet vores fællesskab til gode. Alle os der betaler vores skat med glæde er til grin, når vi ser, hvordan kreative pengemænd og grådige banker gemmer penge væk i skattely. Jeg mener, det skal stoppes. Hellere i dag end i morgen, og det er for mig ubegribeligt, at socialdemokraterne ikke har samme tilgang.

Til baggrund:

Link til Enhedslisten beslutningsforslag B38 her

Link til Enhedslistens beslutningsforslag B39 om at pålægge regeringen at arbejde for, at EU’s udbudsregler ændres her

En rundspørge fra Avisen Kommunen viste i 2017, at mindst 20 borgmestre bakker op om ”et krav til regeringen om at give kommunerne hjemmel til at kunne fravælge leverandører, der har ejere i skattelylande”.

De kritiserede samtidig Folketinget for nøle med løsninger, der kan sikre, at kommunerne ikke giver penge direkte til virksomheder, som sender pengene ud af landet i skattely.
Blandt borgmestrene var en række Socialdemokratiske borgmester. Bl.a. borgmester i Albertslund Kommune Steen Christensen (S) som til avisen forklarede, at ”Det er helt afgørende, at udbudsreglerne laves om”.

Rundspørgen til borgmestrene: Vil du bakke op om et krav til regeringen om at give kommunerne hjemmel til at kunne fravælge leverandører, der har ejere i skattelylande?

Følgende Borgmestre besvarede rundspørgen med “Ja”:

Claus Wistoft, Syddjurs Kommune
Steen Christiansen, Albertslund Kommune
Thomas Adelskov, Odsherred Kommune
Erik Nørreby, Fanø Kommune
Knud Kristensen, Vesthimmerlands Kommune
Karsten Søndergaard, Egedal Kommune
Carsten Rasmussen, Lejre Kommune
Ninna Thomsen, Københavns kommune
Jacob Bundsgaard, Aarhus Kommune
Søren Steen Andersen, Assens Kommune
Arne Boelt, Hjørring Kommune
Jan Petersen, Norddjurs Kommune
Jesper Würtzen, Ballerup Kommune
Carsten Rasmussen, Næstved Kommune
Flemming Christensen, Køge Kommune

En kortlægning lavet af Avisen Kommunen har vist, at alene i 2015 havde danske kommuner omkostninger for cirka 57 milliarder kroner til de 1.000 største kommunale leverandører. I den forbindelse havde kommunerne omkostninger for 4,4 milliarder kroner til leverandører, som helt eller delvist er ejet af et selskab i et eller flere af de 15 lande, som udviklingsorganisationen OxfamIBIS har karakteriseret som nogen af ”verdens værste skattelylande”.

Danske kommuner køber hvert år varer og ydelser for i omegnen af 100 milliarder kroner hos store og små virksomheder. Derudover er der også statslige og regionale indkøb.

Kilde: https://www.kommunen.dk/artikel/borgmestre-kraever-ret-til-at-fravaelge-leverandorer-i-skattely