EL: Arrogancen må høre op. Minister skal i samråd om underfinansiering af sundhedsvæsenet

Et notat udarbejdet af sundhedsøkonom Kjeld Møller Petersen, afslører ifølge JP, en massiv underfinansiering af sundhedsvæsenet, gennem adskillige år.

Enhedslistens Sundhedsordfører Peder Hvelplund siger:

– Tallene bekræfter, hvad personalet har påpeget i årevis. Der følger ikke tilstrækkelige ressourcer med til det stigende antal opgaver. Konsekvenserne er travlhed, voldsomt belastende arbejdsvilkår for personalet og forringet patientsikkerhed. Den arrogante holdning som sundhedsministeren har lagt for dagen, om at der er ressourcer nok, og regionerne blot har at levere, må nu lægges på hylden. Sundhedsministeren må erkende, at det er politisk ansvar, der påhviler regering og Folketinget. Vi skal betale for de opgaver, vi bestiller. Længere er den ikke.

– Lægeforeningen har tidligere fået udarbejdet en rapport, der viser, at der de næste 6 år er behov for en årlig vækst i sundhedsudgifterne på ca. 2 pct. Det bliver en bunden opgave for et nyt flertal efter næste valg at finde tilstrækkelige midler til et sundhedsvæsen, der både kan leve op til den demografiske udvikling og indhente det økonomiske efterslæb. Enhedslisten foreslår et akut løft på 2 mia. kr. til somatikken og 1 mia. kr. til psykiatrien.

– Nu har ministeren igen og igen påstået, at der var tilført tilstrækkelige midler, på trods af at både faglige- og patientorganisationer har berettet om travlhed, overbelægning og risiko for fejl. Ministeren må ganske enkelt erkende, at der er tale om en massiv underfinansiering og redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at sikre arbejdsmiljø og patientsikkerhed. Alt andet er uanstændig over for personale og patienter. Derfor indkalder jeg ministeren i samråd.