— Miljø og fødevarer

EL: Naturkrisen raser og ministeren har ikke en plan

I dag udkommer FN med en alarmerende rapport om naturens tilstand på kloden. I rapporten konkluderes der, at op til en million arter forventes at uddø –mange af dem inden for de næste ti år. Rapporten kommer blot få dage efter, at regeringen har droppet sine naturmål. Det var naturmål, som skulle have været en hjørnesten i regeringens kommende biodiversitetsstrategi, der skulle have været færdig allerede i 2015.

Øjvind Vilsholm, naturordfører fra Enhedslisten udtaler:

– Tilbage i september efterlyste jeg den nationale biodiversitetsstrategi, men der holdt ministeren mig hen med, at regeringen var ved at udarbejde ”ambitiøse naturmål”. Og at disse naturmål skulle udgøre grundstenene for en biodiversitetsstrategi, der ville komme lige efter. Det er decideret pinligt, at vi har en minister, der ikke har kunnet præstere en samlet plan for, hvordan vi bevarer vores natur. Jeg har derfor indkaldt ministeren i samråd.

– Det er dybt bekymrende konklusioner, som FN-rapporten kommer med i dag. FN-rapporten bør få alle ansvarlige politikere til at sætte akut handling i gang for at afbøde de værste konsekvenser af den biodiversitetskrise, der raser omkring os. Alle ansvarlige politikere bør sætte ind med massive tiltag for at undgå, at op mod en million arter vil forsvinde i løbet af de næste 10 år.

– Men handling er ikke det, vi ser fra den danske regerings side. Vi ser i stedet en regering, der vælger at droppe dens planlagte naturmål. Naturmål, som regeringen ellers havde lovet danskerne i deres regeringsgrundlag – og som skulle udgøre grundstenen i regeringens biodiversitetsstrategi. Jeg tror simpelthen ikke, regeringen forstår alvoren i den her situation. Hvis regeringen forstod, hvor alvorligt det her er, ville de ikke bevidst fortætte med at prioritere kortsigtede landbrugsinteresser over naturen.