— EU

Danmark bør ikke gå med i EU-hær

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) og Mette Bock (LA) har foreslået at droppe det danske forsvarsforbehold. Enhedslistens spidskandidat til EU-parlamentsvalget, Nikolaj Villumsen, afviser forslaget, da han ikke ønsker dansk deltagelse i en kommende EU-hær.

Nikolaj Villumsen udtaler:

– Højrefløjens forslag om afskaffelse af det danske forsvarsforbehold kommer midt i at stærke kræfter i EU fra EU-kommissionsformand Jean-Claude Juncker over den tyske kansler Merkel og franske præsident Macron taler om oprettelsen af en egentlig EU-hær. Jeg mener ikke, Danmark skal gå med i det projekt. Derfor bør vi bevare forsvarsforbeholdet.

– I de seneste år har EU gennemført en hovedløs militæroprustning senest med oprettelsen af en militærfond på 100 mia. kr. til støtte for den europæiske våbenindustri. Flere våben øger faren for åben konflikt. Derfor er det den helt forkerte vej at gå. I stedet bør Danmark arbejde for en styrkelse af det nordiske sikkerhedssamarbejde. Vi deler fælles værdier som menneskerettigheder og demokrati og kan spille en vigtig rolle i at skabe afspænding i Østersøområdet.

– Jeg synes, det er besynderligt, at se SF og Alternativet deler ønsket om en afskaffelse af forsvarsforbeholdet. Begge partier plejer at dele synspunkter med Enhedslisten, når det drejer sig kritik af den militære oprustning, men her har vi åbenbart forskellige synspunkter.