— Børn og unge, Folkeskole

Vi får ikke en bedre folkeskole af at skære ned på friskolerne

Socialdemokraterne skal ikke regne med at få støtte fra Enhedslisten til nedskæringer på friskolerne. For selvom det ifølge Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, er virkelig ærgerligt, at så mange forældre fravælger folkeskolen, er løsningen ikke at straffe friskolerne.

Jakob Sølvhøj siger:

• Det er virkelig ærgerligt, at så mange forældre fravælger folkeskolen, men det skyldes jo i høj grad de forringelser af folkeskolen, som både Socialdemokratiet og Venstre bærer et stort ansvar for. I stedet for at straffe friskolerne skal vi derfor investere i folkeskolen. Enhedslisten kommer ikke til at støtte Socialdemokratiets nedskæringer på friskolerne.

• Vi skal have vendt udviklingen, så flere forældre vælger folkeskolen, men det skal ske ved at gøre folkeskolen til et mere attraktivt valg for forældrene. Det kan vi bl.a. gøre ved at afskaffe de nationale test og forkorte skoledagene. Ved at indføre et klasseloft på 22 i 0. – 2. klasse og 24. i 3. – 9. klasse, og ved at tilføre flere midler til inklusionsindsatsen.

• Danmark har en lang friskoletradition og friskolerne gør et rigtig godt stykke arbejde rundt om i landet. Mange af de steder på landet, hvor kommunerne har lukket folkeskolen, har lokalsamfundet oprettet en friskole. Det giver ingen mening, hvis de på grund af nedskæringer skal dreje nøglen om.