— Grøn omstilling, Miljø og fødevarer

Enhedslisten i stor naturplan: Naturen skal have meget mere plads

Vi står midt i en naturkrise. 450 internationale eksperter har for nylig i en stor FN-rapport slået fast, at naturen er i global tilbagegang, med hastigheder der savner fortilfælde i menneskehedens historie. Og naturkrisen udfolder sig også i Danmark.

Derfor præsenterer Enhedslisten nu en stor genopretningsplan for naturen. Partiet foreslår blandt andet, at 25 pct. af landarealet og 25 pct. af havarealet udpeges til naturzoner, der laves 35 naturnationalparker og der skal nedsættes et biodiversitetsråd.

Det er afgørende for at løse naturkrisen, at naturen nu gives meget mere plads, siger Enhedslistens folketingsmedlem og spidskandidat i Nordjylland Peder Hvelplund, der vil præsentere naturplanen på Naturmødet i Hirtshals som starter i morgen.

Peder Hvelplund, folketingsmedlem og spidskandidat i Nordjylland for Enhedslisten, siger:

– På globalt plan er der lige nu er så mange arter der forsvinder for altid. Vi mærker der ikke umiddelbart i vores hverdag, men det naturgrundlag der er en central forudsætning for vores økonomi og fødevaresikkerhed er ved at smuldre. Og lige nu og her fratager vi vores børn muligheden for at opleve fantastisk natur og den artsrigdom, vi hidtil har kendt. Alle os politikere skal tage det her lige så dødsens alvorligt, som vi gør med klimaforandringerne.

– Naturkrisens omfang kalder ikke på små lappeløsninger. Danmark er et af de steder på jorden, hvor vi udnytter jorden allermest intensivt, og har allermindst plads til vild natur. Vi er nødt til at erkende, at det ikke kan fortsætte, hvis vi skal tage hånd om naturkrisen.

– Nogle af løsningerne på naturkrisen, de samme som dem der skal til for at løse klimakrisen. I vores klimaplan har vi allerede foreslået at omlægge en masse landbrugsjord til natur, og det er også et helt centralt greb i vores naturplan. Det er afgørende for at løse naturkrisen, at naturen nu gives meget mere plads.

– Man taler meget om, at der er opbrud i dansk politik, og det er faktisk godt. For vi bliver simpelthen nødt til at gøre op med jagten på evig økonomisk vækst, hvis vi og vores børn skal have en tålelig fremtid på den her planet. Hverken klimaet eller vores natur kan holde til det.

Læs hele Enhedslistens naturplan her.