— Udlændinge og integration

Enhedslisten går til forhandlinger med krav om integration og internationalt ansvar

I dag fortsætter forhandlingerne om dannelsen af en ny regering med udlændingepolitikken på dagsordenen. Enhedslisten vil have garanti for, at en ny regering vil fokusere på integration, og at Danmark også tager sin del af det internationale ansvar.

Pernille Skipper siger:

• Vi går til forhandlinger i dag med et budskab om, at en ny regering skal fokusere på integration og føre en politik, der lukker mennesker ind i fællesskabet, når de er her. Det giver ingen mening, at der i dag er mennesker, som lever i fattigdom, ikke kan tage en videregående uddannelse eller bliver nødt til at droppe at uddanne sig, hvis de ønsker permanent opholdstilladelse, fordi de har skabt sig et liv, familie og fremtid i Danmark. Det gør ikke noget godt for hverken dem eller samfundet som helhed, at en stor gruppe mennesker lever uden for fællesskabet.
  • Danmark skal tage sin del af det globale ansvar. Det betyder, at Danmark igen skal begynde at tage kvoteflygtninge, så vi også bidrager gennem ordnede forhold i FN’s system, og det betyder, at børnefamilierne skal ud af Sjælsmark, så børn ikke bliver nedbrudt, mens de venter på udrejse.
  • Det er ingen hemmelighed, at Enhedslisten er kilometer fra den udlændingepolitik, som socialdemokraterne står for. Stramninger for stramningernes skyld fører kun til dårligere integration, og at mennesker holdes ude af fællesskabet. Det skader os alle sammen.