— Børn og unge, Socialpolitik, Udlændinge og integration

Vigtig aftale for børnefamilier, men stadig behov for at afskaffe kontanthjælpsloftet

I dag indgik regeringen, Enhedslisten, SF og Radikale efter lang tids forhandlinger en aftale om udmøntning af 300 mio. kr. til børnefamilier ramt af kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen. Enhedslisten er glad for, at pengene når frem til børnefamilierne før jul, men det løser ikke det grundlæggende problem med fattigdom og alt for lave ydelser, siger beskæftigelsesordfører Victoria Velasquez.

Victoria Velasquez siger:

– Det er en vigtig aftale. Bare få hundrede kroner betyder alverden for børnefamilier i fattigdom. Det er måske chancen for at få et juletræ i år, komme med til børnefødselsdag med kammeraterne eller at der reelt er råd til den receptpligtige medicin. Men det er ikke en aftale, der afskaffer fattigdom i Danmark, og derfor er vi kun lige begyndt

– Jeg har ondt i hjertet over alle de mennesker, der ikke bliver hjulpet. Tusindvis vil stadig være låst fast i fattigdom, der er ægtepar med børn, som nærmest intet får og enlige uden børn, som er syge eller har et handicap, og som fortsat vil leve i fattigdom med alle konsekvenserne af det. Enhedslisten vil fortsat kæmpe for at afskaffe alle fattigdomsydelser og gøre forholdene for mennesker ramt af arbejdsløshed eller sygdom bedre.

– Det har også været vigtigt for Enhedslisten, at den her aftale ikke bare accepterer finansministeriets tossede regnemetoder. Der går reelt over 60 mio. kr. af de i alt 300 mio. kr. til såkaldte adfærdseffekter og tilbageløb, fordi man antager, at få hundrede kroner vil få mennesker til at holde op med at søge arbejde. Det er rent ud sagt absurd, og derfor har vi også kæmpet hårdt for, at vi med aftalen her følger op på, om de effekter så også viser sig i praksis. Dermed har vi forhåbentlig taget første skridt på vejen mod et opgør med finansministeriets regnemaskine.