— Sundhed og psykiatri

Positiv regionsaftale, men stadig brug for akut løft af psykiatrien

Regeringen har i dag indgået en økonomiaftale med Danske Regioner. Enhedslistens sundhedsordfører Peder Hvelplund er positiv, men er især bekymret for, at der ikke er afsat midler til et akut løft af en hårdt presset psykiatri.

Enhedslisten sundhedsordfører, Peder Hvelplund, siger:

– Økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner er en forbedring i forhold til tidligere års aftaler. Det er en helt anden kurs end den forrige regering stod for. Det er positivt. Regeringen lever op til løftet om at dække udgifter til demografi og medicin. Med aftalen er der nu taget hul på udfordringen med at genoprette sundhedsvæsenet.

– Det er klart, at vi med denne aftale langt fra er i mål. Sundhedsvæsenet og velfærden har brug for et markant løft. Det er vi ikke i mål med, med den her aftale. Der vil stadig skulle løbes alt for stærk af det loyale og hårdtarbejdende personale. Især bekymrer det os, at der ikke er afsat midler til et akut løft af en hårdt presset psykiatri.

– Enhedslisten vil i finanslovsforhandlingerne kæmpe indædt for at sikre et yderligere velfærdsløft. Det gælder også vores sundhedsvæsen. Vores velfærd er hårdt presset. Vi hører historier om sygeplejersker der løber op og ned af gangene, og ikke engang kan nå at spise frokost. Jordemødre der tisser i bukserne, fordi der ikke er tid til pauser. Læger der knokler i hele døgn uden søvn. Patienter der ligger på gangene på de medicinske afdelinger. Alt det har vi langt fra gjort op med, med dagens aftale. Arbejdet med at sikre vores velfærd fortsætter de næste mange år.