— Erhverv

Enhedslisten før kviklånsforhandlingerne: Vi skal sætte en effektiv stopper for urimelige kviklån

Onsdag kl. 10.45 starter forhandlinger i Erhvervsministeriet om et opgør med kviklån. ”Nu skal vi have sat en effektiv stopper for de helt urimelige kviklån, der udnytter folk i en svær situation og sørge for, at hjælpe de mennesker, der i dag er i klemme”, lyder det fra Enhedslistens erhvervsordfører, Victoria Velásquez, før forhandlingerne.

Victoria Velásquez, Enhedslistens erhvervsordfører, siger:

– Folk bliver fanget i en ond, nedadgående gældsspiral, de ikke kan komme ud af. Vi har simpelthen at gøre med firmaer, der udnytter folks økonomiske situation for at skumme fløden med enorme renter til følge. Derfor er det glædeligt, at ministeren indkalder til møde. For der skal gøres noget ved det her nu.

– Vi har set kviklån, hvor de årlige omkostninger løber op til 700-800 procent. Det er simpelthen optrækkeri. Nu skal vi have sat en effektiv stopper for de helt urimelige kviklån, der udnytter folk i en svær situation og sørge for at hjælpe de mennesker, der i dag er i klemme.

– Det er rigtig mange ting, vi kan gøre for at komme de helt urimelige kviklån til livs. Fx sætte et loft over ÅOP på 15 pct. over nationalbankens diskonto og styrke gældsrådgivningen. Det er nogle af de forslag, vi i Enhedslisten bringer ind til bordet.