— Udlændinge og integration

Enhedslisten: Endelig får vi børnene ud af Sjælsmark

Enhedslistens udlændingeordfører, Rosa Lund, er glad for, at det nu er lykkedes at lande en aftale med regeringen med en klar tidsplan for, hvornår børnefamilierne kan flytte ud af Udrejsecenter Sjælsmark. Men hun mener samtidig, at det er utilstedeligt, at det skulle tage så lang tid.

Rosa Lund siger:

– Vi har længe presset på for at få sat gang i forhandlingerne om børnefamilierne på Sjælsmark, som vi fik skrevet ind i forståelsespapiret ved regeringsforhandlingerne. Jeg har svært ved at forstå, at der skulle gå så lang tid, hvor familierne har måttet vente i uvished. Det er ganske enkelt utilstedeligt, børn skal slet ikke vokse op sådan et sted. Men nu har vi fået en tidsplan, hvor børnefamilierne kommer ud til april. Vi havde gerne set, at det gik endnu hurtigere, men vi er trods alt glade for, at familierne nu ved, hvad de har at regne med.

– Heldigvis har vi også fået nye forbedringer. Det nye center for familierne bliver ikke omgivet af hegn, og det bliver ikke som nu Kriminalforsorgen, altså fængselsvæsenet, der driver centret. Det er en stor sejr for Enhedslisten og vigtigt for børnene.

– Stod det til Enhedslisten, boede de her børnefamilier slet ikke på et udrejsecenter. Vi vil gerne tilbage til asylaftalen i 2012, hvor børnefamilier først skulle på udrejsecenter, når udrejsen var umiddelbart forestående, og vi havde også gerne set, at aftalen gjorde, at afviste børnefamilier fik tilbud om at flytte i særlige boliger uden for asylcentrene, når der var gået ét år efter det endelige asylafslag. Men når det er sagt, så vil dagens aftale klart forbedre børnenes tilværelse.

– Vi kender ikke den eller de konkrete placeringer af det nye center, og jeg ville da ønske, at børnefamilierne ikke skulle gå med den usikkerhed, men jeg kan berolige dem med, at vi følger sagen til dørs og kritisk vurderer den konkrete plan, som regeringen fremlægger om nogle uger. Vi vil i den forbindelse sikre os, at stedet nøje overholder de anbefalinger, Røde Kors har givet, som også er en del af vores forståelse med regeringen.