— Skat og finans

EL vil stille krav til bankerne

Regeringen har til eftermiddag fremlagt to forslag, som bl.a. skal give bankerne større sikkerhed ved lån og kreditter til virksomheder. Enhedslisten er enig i behovet for at holde hånden under især de små virksomheder, men vil også stille modkrav om udbyttestop til bankerne til gengæld for de penge, fællesskabet stiller til rådighed.

Rune Lund, Enhedslistens finansordfører, siger:

– Det er rigtig godt, at regeringen nu handler hurtigt og sikrer, at bankerne vil være mere tilbøjelige til at stille lån og kreditter til rådighed for de danske virksomheder, der er i fare for at dreje nøglen om. Men når staten stiller fællesskabets penge til rådighed, bør det også komme med et modkrav om at udvise samfundssind.

– Vi har i de seneste mange år set den ene rekord efter den anden, når bankerne har udbetalt udbytte til deres aktionærer. Der er blevet sendt milliarder i den retning gennem årene. Det ville ikke være til at holde ud, hvis vi ser den slags aktionær-fest igen om få måneder, efter fællesskabet har stillet statsgarantier til rådighed.

– I Enhedslisten vil vi have regeringen til at stille et modkrav til bankerne. Skal de have andel i statsgarantien, skal der samtidig være enten et fuldt stop eller i det mindste et loft over udbyttebetaling til aktionærerne til de kommende generalforsamlinger. Vi skal alle løfte nu. Også bankerne. Det tror jeg, at rigtig mange mennesker er enig med os i, og jeg håber, at regeringen vil være lydhør.