— Arbejdsmarked, Erhverv

EL: Vigtigt med hjælp til små selvstændige, nu er det helt akut, at vi også får løsninger for arbejdsløse

Enhedslisten spillede i søndags ud med en hjælpepakke til bl.a. små selvstændige og arbejdsløse. Derfor er partiet meget positiv over de forslag for små selvstændige, regeringen nu har præsenteret, men der mangler hjælp til de allerede fyrede og arbejdsløse.

Enhedslistens erhvervs- og beskæftigelsesordfører, Victoria Velasquez, udtaler:

• Der er i den grad brug for, at vi som samfund træder til og hjælper de soloselvstændige, små restauranter, frisører og lignende, som virkelig har det svært lige nu. Det har Enhedslisten haft fokus på siden de første hjælpepakket til erhvervslivet, og derfor er vi glade for, at regeringen præsenterer sine forslag nu. For os er det vigtigt, at vi får alle små erhvervsdrivende med. Det gælder også selvstændige og freelancere, der ikke har et CVR-nummer. Der er lagt op til nogle andre løsninger, end dem vi har forslået, men vi ser frem til at forhandle, så vi hurtigt kan hjælpe de små erhvervsdrivende.
  • Det er afgørende for Enhedslisten, at vi nu også får hjulpet de mange mennesker, der er allerede har fået en fyreseddel på grund af coronakrisen, eller som i forvejen var ramt af arbejdsløshed, og som ikke har en jordisk chance for at finde et job i den kommende tid. Vi foreslår, at sikre de fyrede lønmodtagere en akutindtægt, og at indføre en såkaldt ”død periode”, som ikke tæller med i længden på dagpengeperioden. Mennesker på dagpenge skal ikke miste uger eller måneder af deres i forvejen korte dagpengeperiode i en situation, hvor de intet kan stille op. Det er helt akut, at vi også finder en løsning for dem.