— Arbejdsmarked

EL til regeringen: Indkald forhandlinger om dagpengesatsen nu

Enhedslisten vil have regeringen til at indkalde til forhandlinger om dagpengene så hurtigt som muligt. Inden for de sidste par uger er der kommet mere end 30.000 ekstra arbejdsløse, og der kommer titusinder flere de næste uger på grund af Corona-krisen. 3Fs formand, Per Christensen, beder om politisk handling og foreslår, at dagpengene får et Corona-tillæg, så dækningen stiger til 25.000 kr. Enhedslisten deler bekymringen for familiernes økonomi og vil derfor have regeringen til at indkalde til forhandlinger om en hjælpepakke til de fyrede.

Enhedslistens finansordfører, Rune Lund, siger:

• Tusindvis har mistet deres job. Hver eneste dag under corona-krisen, bliver arbejdsløshedskøen længere og længere, og de mennesker har ikke en jordisk chance for at finde et arbejde. Det er simpelthen urimeligt, at den tryghed og hjælp de kan få i form af dagpenge, for manges vedkommende er for lidt til at køre videre med et budget til en almindelig familie i særlig lang tid.
  • Dagpengene er blevet mindre og mindre værd siden 2012, hvor socialdemokraterne, Radikale og SF sammen med højrefløjen delte topskattelettelser ud for pengene. Det gør, at slaget af en fyreseddel er meget hårdere i dag end dengang. Samtidig står vi i en helt akut og ekstraordinær situation, hvor man hverken kan gøre fra eller til, når man er arbejdsløs pga. coronakrisen. Derfor bør vi stoppe udhulingen af dagpengene og give dem et ekstraordinært nøk opad i en afgrænset periode, som også 3F foreslår.
  • Enhedslisten vil have regeringen til at indkalde til forhandlinger om dagpengene. Mennesker, der mister deres arbejde under corona-krisen, skal også opleve, at fællesskabet og velfærdssamfundet er der for dem. Ikke kun for bankerne og virksomhederne.

Enhedslisten retter søndag henvendelse til finansminister Nikolaj Wammen med en opfordring til at indkalde forhandlinger i den kommende uge.

Links:

3F-formand med markant udmelding: Hæv dagpengesatsen under coronakrisen

Oversigt over arbejdsløse pr. 21. marts: