— Sundhed og psykiatri

Enhedslisten kræver velfærdsgaranti af regeringen: Staten skal betale Corona-regningen

Lige nu bliver operationer udskudt, plejehjem omorganiserer arbejdet og daginstitutioner og skoler er lukkede. Hele den offentlige sektor er hårdt spændt for, og i regioner og kommuner vil der være en stor pukkel af arbejde, når Danmark er på den anden side af den akutte sundhedskrise.

Mandag sagde statsminister Mette Frederiksen, at det ikke er det samme velfærdssamfund, som danskerne kan forvente at møde på den anden side af krisen. Det har skabt dybe panderynker hos Enhedslisten, og derfor kræver partiet nu en velfærdsgaranti af regeringen. For at betrygge personale, patienter, pårørende, elever, forældre, udsatte og alle de andre berørte borgere, må regeringen garantere, at det ikke er dem, der ender med regningen, når Danmark forhåbentlig er på den anden side af den aktuelle sundhedskrise.

Staten skal betale, når sundhedsvæsenet, plejesektoren og resten af den offentlige sektor skal indhente det, de ikke har nået, mens coronaen rasede, lyder det fra Enhedslistens sundhedsordfører Peder Hvelplund.

Peder Hvelplund, Enhedslistens sundhedsordfører, siger:

• Lige nu kæmper alle en brav kamp for at holde coronasmitten nede. Det betyder også, at operationer bliver udskudt, undersøgelser må vente og meget andet vigtigt arbejde bliver sat på pause. Derfor skubber vi også en stor pukkel foran os på for eksempel hospitalerne. Og det kommer til at føre til en stor ekstraregning, når vi forhåbentlig er på den anden side af denne forfærdelige sundhedskrise.
  • Sygeplejersker, læger, pædagoger, SOSU’er, socialarbejdere, lærere og resten af personalet i den offentlige sektor kæmper lige nu. Jeg er så imponeret over deres indsats. Det er vigtigt, at de ikke også skal bekymre sig for tiden på den anden side af denne sundhedskrise. For der vil være meget, der skal indhentes. Derfor skal regeringen nu levere en velfærdsgaranti. Alle de ekstra udgifter, der venter på den anden side af sundhedskrisen, skal staten betale.
  • Vi skylder de ansatte en garanti for, at regningen for deres kæmpe arbejde lige nu, ikke kommer tilbage til dem i form af sparekrav, når virusset er bekæmpet. I denne helt ekstraordinære situation skal vi fra politisk hold sikre så meget ro og tryghed, som det lader sig gøre. Det er en svær opgave. Men et vigtigt skridt vil være, hvis vi klart og tydeligt siger til de ansatte i sundhedsvæsenet, i plejesektoren og resten af de offentligt ansatte, at det ikke er dem, der skal samle ekstraregningen fra sundhedskrisen op.