— Arbejdsmarked, Grøn omstilling, Klima og energi, Skat og finans, Velfærd

Skipper kræver forhandlinger om krisetiltag før sommerferien, og lægger plan for 147 milliarder på bordet

Hastigt stigende ledighed, udsigt til det største fald i den økonomiske aktivitet i nyere tid og den grønne omstilling på pause. Der er optræk til økonomisk krise, og det får nu Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, til at kræve hurtige forhandlinger om tiltag, der skal dæmme op for krisen. Hun advarer samtidig mod at tro, at politiske opgør mellem fløjene kan undgås.

Partiet lancerer selv en plan med svar på, hvordan Danmark bedst håndterer krisen, der lægger op til investeringer på i alt 147 milliarder kr. i grøn omstilling, velfærd, tryghed for arbejdsløse og kritisk infrastruktur.

Hele planen ”Et grønt og socialt retfærdigt svar på den økonomiske krise” kan læses her. Politisk ordfører Pernille Skipper, finansordfører Rune Lund, klimaordfører Mai Villadsen og beskæftigelsesordfører Victoria Velazquez præsenterer planen på partiets facebook-side fredag den 24. april 2020 kl. 12.00.

Pernille Skipper, politisk ordfører for Enhedslisten, siger:

• Vi står over for en økonomisk krise, der tegner til at blive meget voldsom i omfang, og måden vi politisk håndterer den på, bliver afgørende for, om vi får en grønnere verden og et stærkere velfærdssamfund ud af det, eller om det igen bliver en undskyldning for skattelettelser til de rigeste og ringere forhold for arbejdsløse og lavtlønnede.
  • Det er en meget farlig kurs, når der er partier, der nu taler om at slække på de grønne ambitioner eller skære ned på velfærden i ly af den økonomiske krise. Vi står faktisk med en stor chance for at bruge vejen ud af krisen til at skabe mere grøn omstilling og et stærkere velfærdssamfund, men det kræver, at vi tager den politiske kamp åbent. Der er forskel på højrefløjens og vores svar, men det er politiske beslutninger, der afgør fremtiden, og vi viser med den her plan, at den grønne og solidariske vej er mulig.
  • Så kan vi simpelthen ikke vente med at komme i gang med at forhandle tiltag, der skal dæmme op for krisen. Derfor kræver vi at regeringen indkalder forhandlinger nu, og at store beslutninger bliver taget allerede før sommerferien.
  • Vi skal så hurtigt det overhovedet lader sig gøre sætte gang i de nødvendige grønne investeringer og massive investeringer i velfærden, så vi kan skabe flere arbejdspladser. Samtidig skal vi sikre, at de laveste indtægter får flere penge mellem hænderne, så de kan øge efterspørgslen til gavn for også virksomhederne.

Det foreslår Enhedslisten:

1. Grønne investeringer for 55 mia. kr. i eksempelvis elektrificering af tog, energirenoveringer og havvindmølleparker. Der er tale om investeringer, der er nødvendige for at nå målet om 70 pct. reduktion af klimagasser i 2030, og som samtidig skaber job.
  2. Seks milliarder kr. mere om året til velfærden, så udviklingen følger det udvidede demografiske træk. Det vil sikre, at vores velfærd ikke halter efter den øvrige samfundsudvikling, så vi får flere kollegaer til de sygeplejersker, sosu’er og pædagoger, der lige nu udgør frontlinjen i corona-krisen.
  3. At vi hæver dagpengene i tre måneder og suspenderer fattigdomsydelserne i et år. Det giver bedre vilkår for alle dem, som mister deres job under krisen, og et øget forbrug til gavn for virksomhederne.
  4. En fond på 60 milliarder kr. til at sikre kritisk infrastruktur som f.eks. vaccineproduktion og til at skyde penge ind i vigtige virksomheder til gengæld for aktier. På den måde redder vi arbejdspladser i stedet for aktionærer.

Hele udspillet ”Et grønt og socialt retfærdigt svar på den økonomiske krise” kan læses her.